Waarom verandert bij sommige zelfstandige naamwoorden die eindigen op "-sen" de "s" in een "z" en bij anderen niet?

Dus bijvoorbeeld

gans-ganzen
prijs-prijzen

Maar ook

kans-kansen
paus-pausen

Ik kan nergens een reden vinden voor dit verschil. Is het "gewoon" zo, of zit er toch een regel achter?

Toegevoegd na 38 seconden:
Die eindigen op "-s" dus... Weer te snel getypt, sorry!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is misschien wel de meest vreemde taalregel. Kaars en kaarsen, maar laars en laarzen. Ik heb deze belachelijke regel die er wel is, een keer aan een ned. taalkundige willen sturen. Wat mij betreft komt er gewoon bij elke S woord EN achter. Veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar probeer laarzen maar eens als laarsen uit te spreken, wordt gelijk een heel ander woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook weer zo onlogisch als de schrijfwijze anders is dan de uitspraak.

Het beste antwoord

Bij mijn weten is daar eigenlijk geen regel voor. Het is typisch iets dat je maar moet weten, of anders opzoeken.

Toegevoegd na 52 seconden:
Er zit dus ook niets achter, het zijn gegroeide gewoontes, min of meer.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ik al bang voor, lang leve de logica van onze taal! :) Dank je wel voor je reactie.

Andere antwoorden (2)

Misschien moet je het andersom zien en slaat het dan meer ergens op namelijk of het nu ganzen of kansen is het enkelvoud schrijf je altijd met een s aangezien het in het Nederlands heel raar zou zijn een woord op een z te laten eindigen. Ganzen schrijf je met een z omdat gansen een andere uitspraak heeft. Misschien een vreemde uitleg maar als je er over nadenkt heeft het misschien wel wat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en als iemand een Nederlands woord dat op een z eindigt weet, graag even in de reacties zetten, quiz en jazz zie ik niet als echte Neerlandsche woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regel is omstreden maar toch is er deze regel voor: Je schrijft het met een Z in het meervoud als je ook het woord uitspreekt met een Z zoals LAARS (z klank op het eind),

Kaars spreek je uit als een zachte S dus Kaarsen.