Dat komt uit de tijd toen houten gebruiksvoorwerpen (hamers, spaden, etc. met houten onderdelen) en meubels met de hand gemaakt werden. Als je ze kocht zaten de splinters van de houtbewerking er nog aan. Tijdens het gebruik sleten die er af.
Nu gaan we op zoek naar de afkomst van 'fonkelnieuw' en 'hagelnieuw'. Fonkelnieuw ligt voor de hand.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hagelnieuw schijnt gerelateerd te zijn aan hagelwit
AWM
14 jaar geleden
En Wimmie heeft denk ik gelijk: Ron Blok uit Purmerend leest tegenwoordig vaak het woord 'hagelnieuw' terwijl hij zelf het woord 'nagelnieuw' altijd gebruikt. Wat is het verschil tussen deze woorden? Antwoord: Jo Bruin uit Purmerend vertelde ons dat hier een aantal woorden door elkaar gehaald werden. Het is 'nagelvast', 'hagelwit' en 'fonkelnieuw'. Mijnheer Hogerveen uit Amstelveen keek in het Kramers woordenboek en vond daar: Hagelnieuw = gloednieuw. Nagelnieuw = splinternieuw. En Gloednieuw = spiksplinternieuw. Ook kregen we een mailtje van mevrouw Y. Bakker ook uit Amstelveen die vertelde dat de uitdrukking 'Funkelnagelneu' uit het Duits komt. De Nederlandse vertaling voor het duitse 'nagel' is naast stift, pen, klem e.d. ook laatstgeborene, benjamin, jongste, wat iets nieuws inhoudt. Het gebruik van 'hagelnieuw' lijkt haar een verbastering van of verwarring met 'hagelwit'.
http://www.rtvnh.nl/page.asp?page=10&skip=90#item3208