Uit welke provincie komt 'ik wouw' (als in 'ik wilde')?

Of is het gewoon correct nederlands?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wouw komt uit amerika, en is spreektaal voor wanneer je world of warcraft gaat doen
Vb:
Ik ga wouw spelen (waw)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Utrecht word het ook algemeen gebruikt.
Ik vermoed dat dit landelijke spreektaal is.

Het beste antwoord

Niet ik wouw.

Wel: ik wou.
Dat is gewoon goed Nederlands.

Gebruik je het in meervoud, dan klinkt dat mij inderdaad heel beroerd in de oren. Bijv: Zij wouden, wij wouden....
... jasses
Maar het schijnt niet verkeerd te zijn!!!

Het werkwoord willen kent in de verleden tijd twee vervoegingen: zowel de regelmatige vormen wilde en wilden
als de onregelmatige vormen wou en wouden of wouen. De enkelvoudsvorm wou wordt minder in de schrijftaal gebruikt; (ik wou is dus niet verkeerd!)
de meervoudsvorm wou(d)en is geheel beperkt tot de spreektaal.

In de Woordenlijst 2005 worden al die vormen genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herinner me nog heel goed hoe onze leraar altijd 'wilden leven in wouden' zei, omdat 'wilden' wel goed is, maar 'wouden' niet. Vraag me af of de regels veranderd zijn, of mijn leraar het fout had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wilde je leraar niet dat je "wouden" opschreef. Want dat is dus wel alleen spreektaal.

Andere antwoorden (6)

Volgens mij Noord Holland... Net als ken en kan, lig en leg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wou mag je gewoon schrijven maar wel zonder W op het eind.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe zeg je anders "ik wou dat ik je zag". Niemand die zegt ik wilde dat ik je zag. Of
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volges mij uit groningen of daarzo ergens bovenin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''Ik wou naar Wouw in Brabant.'' is gewoon goed Nederlands.
Wou is de sterke werkwoordsvorm (OVT) van willen, synoniem van wilde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct nederlands, maar wel spreektaal.
Zie hier de verbuiging van het werkwoord willen.
http://nl.wiktionary.org/wiki/willen/vervoeging

Toegevoegd na 31 seconden:
vervoeging ipv verbuiging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen spreektaal zoals ik al zei. Ik wou dat ik je zag. Hoe wil je dat dan gaat zeggen? Ik wilde dat ik je zag? Dat zegt toch niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel dat zegt wel iemand, maar dan:
ik zou willen dat ik je zag. Ik wilde dat ik je zag is verleden tijd. Ik wou dat ik je zag is ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sherpa,
daarmee laat je zien dat het geen spreektaal is.
Het is gewoon goed Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wou en wilde zijn beide correct Nederlands.
In België gebruikt men trouwens frequenter "wou" dan "wilde".
Sherpa heeft gelijk.

Het is inderdaad spreektaal, ook al is het correct Nederlands.

In Zuid-Holland komt het ook voor, vooral in dorpen.

En het komt van willen; ik wil. Hij wilt. Wij willen. Ik wilde. Hij wilde. Wij wilden.