is het woord neger een scheldwoord?

er werd net in een ondertiteling het woord neger gebruikt als vertaling voor black people.

op tv zie je op muziekzenders vrijwel non stop nummers waarin ze telkens het woord neger toepassen.

nou ben ik eigenlijk zo gewend aan dat woord dat ik iedereen die donker is een neger noem omdat het voor mij beter klinkt dan afro amerikaan of donkere mensen. . ?
maar hoe zit het nou?

beledig ik een donkere man/vrouw door hem neger te noemen?

is het een scheldwoord?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wikipedia zegt hierover het volgende: Met name in de VS, maar ook in sommige andere westerse landen, is een cultuur ontstaan waarin woorden die op 'neger' lijken als niet politiek correct worden beschouwd. Afro-Amerikanen vinden het normaal om blacks of 'zwarten' genoemd te worden, waarbij opgemerkt moet worden dat van de Engelse varianten nigger en negro, vooral de eerste, als erg stuitend wordt ervaren. Na de invoering van de termen African Americans en Blacks aan het einde van de zestiger jaren van de 20e eeuw wordt het woord "negro" eigenlijk nauwelijks meer gebruikt en wordt het als ouderwets ervaren. Opvallend is dat in bepaalde Afro-Amerikaanse subculturen (rap, hiphop) de urban-versie van het woord nigga juist weer als een soort onderlinge geuzennaam wordt gebruikt, terwijl het gebruik van de term door buitenstaanders (goeddeels ongeacht huidskleur) niet geaccepteerd wordt. Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zonder meer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor het woord 'neger' is dat niet zonder meer het geval. Dit wordt in Nederland en België nog gezien als een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke. Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in de VS ervaren worden. Met name in Vlaanderen heeft zwarte de connotatie van een scheldwoord, weliswaar niet met de betekenis van neger maar wel van fascist of collaborateur. Ook het Franse scheldwoord boche (wat "mof" betekent, een oud scheldwoord voor Duitsers in de Tweede Wereldoorlog) zou via Frans-Guyana afgeleid zijn van het Surinaams-Nederlandse woord bos(neger). Oftewel: in de VS is het woord Nigger een scheldwoord, in het Nederlands taalgebied is het woord Neger minder beladen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neger

Neen, het is geen direct scheldwoord. Het komt van het Spaanse woord negro (=zwart). Natuurlijk vinden niet alle donkere mensen het leuk om neger genoemd te worden, dat kan ik me heel goed voorstellen. Het ligt er dus wel een beetje aan hoe je het gebruikt. Wat jij zegt, alle donkere mensen neger noemen vind ik niet goed. Mij zou je ermee beledigen als je het tegen mij zegt in ieder geval :) En een vertaling 'neger' bij het woord 'black people' vind ik ook niet echt geschikt.

Ha, die Onbekend3; Het gaat niet zozeer om het woord zelf, maar om de manier waarop het vaak wordt gebruikt. Neger is afgeleid van niger, latijn voor zwart. Nu is er niet veel mis mee als je neger gebruikt om iemand of een groep mee te omschrijven, maar in het algemeen is het natuurlijk niet bepaald beschaafd om mensen (tenzij je ze goed kent) aan te spreken op een belangrijk uiterlijk kenmerk. Een wildvreemde spreek je toch ook niet aan met 'kale', 'dikke', 'schele' of 'spleetoog', dus het lijkt me dat je dat ook niet doet bij iemand met een donkere huidskleur. Als je die persoon niet bij naam kent noem je die gewoon meneer of mevrouw. En als mensen van een bepaalde groep elkaar onderling wel zo noemen is dat heel iets anders dan wanneer iemand van buiten die groep dat doet.

Persoonlijk vind ik van niet. Vind het ook belachelijk dat negerzoenen niet meer gebruikt mag worden. Neger of blanke moet kunnen. Nikker en bleekscheet zijn wel scheldwoorden.

Wat een gedoe zeg. Als het mensen kwetst dan is het een scheldwoord. Het kwetst heel veel mensen dus het is een scheldwoord. We kunnen toch gewoon zeggen donkere mensen/een donker mens. Een licht mens/lichte mensen. Toegevoegd na 2 minuten: Zo is teringlijer ook een scheldwoord. het is in feite gewoon iemand die aan tering lijdt, maar het kwetst mensen omdat er mensen zijn die aan tering lijden. Daarom is het een scheldwoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100