Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar komt de term 'tiet' vandaan?

waarom niet gewoon borst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jou vraag in combinatie met je schermafbeelding, haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is daar dan mee?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tiet betekent eigenlijk 'tepel'. De betekenis is later uitgebreid naar 'vrouwenborst'. Maar dan met name in platte taal. In dialect betekent het ook wel '(fop)speen'.

Het zou af kunnen stammen van het Engelse teat, of het oud-Engelse titt. Ook in de Romaanse talen bestaan gelijksoortige vormen voor ‘tepel’: Italiaans tetta, gewestelijk zizza; Frans tette, tétin(e), téton; Spaans teta; verder nog Grieks titthós ‘moederborst’, Bulgaars cica ‘tiet’, enz. Dat suggereert dat het oorspronkelijk om een klankexpressief woord uit de kindertaal gaat.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk een vertakking uit het engels, tits = borsten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scherp ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@irene, precies, ik had tits ook al bedacht, maar toen stelde ik ook die vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt voor meerdere dingen andere benamingen. Om in dezelfde sfeer te blijven; penis, piemel, pik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
irene,
waar tits vandaan komt, dat is weer een andere vraag ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Chris1978nl.... vage antwoorden als "ik denk" hebben we niet zoveel aan op GV. Dit is een site, waar kennis wordt gedeeld. Er wordt dan ook van je gevraagd, of je je antwoorden wilt toelichting/motiveren, en eventueel een bronvermelding erbij indien mogelijk. Het antwoord van Amadea hieronder, is het goede voorbeeld. Kijk anders nog even op http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen. Zo voorkom je minnetjes, en krijg je misschien plusjes ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Ben je een schooljuffrouw van beroep Inkie ? Je klinkt zo streng... ;-)
Tieten is een van oorsprong gewoon nederlands woord. Het betekend: boezem, borst.
Wij gebruiken het als plat, niet zo netjes woord, maar het is een gewoon nederlands woord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding