Hoe noem je iemand die deskundig is op een bepaald gebied maar die ook op andere gebieden (waar hij geen verstand van heeft) als deskundige optreedt?

Bijvoorbeeld Johan Cruiff die commentaar geeft tijdens een touretappe.

Hier is een woord voor, ik ben op zoek naar dit woord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Antwoorden (13)

generalist misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Positief: generalist, allesweter, universalist, homo universalis.

Negatief: deskundoloog, allesweter, talking head, pundit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Bekende Nederlander : weinig tot nietszeggende titel die impliceert dat je ineens overal je mening over mag geven, al slaat die nergens op. In het geval van Cruyff is het bekende Nederlanderschap in elk geval nog iets waar wat aan ten grondslag ligt (bekende van de oude stempel) maar het effect is dat van de Moderne Bekende Nederlander : bekend zijn om andere zaken dan (je) talent, en daar dan je brood mee (mogen) verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diegene hoeft toch helemaal geen bekende Nederlander te zijn? Johan Cruyff is slechts een voorbeeld, zoals ik het lees vanuit de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, het gaat er om dat anderen deze persoon er bij halen vanwege zijn status/bekendheid of wat dan ook. Deze persoon hoeft zichzelf ook niet als deskundige te zien.
een beterweter, of afgekort; een betweter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt zo vreselijk negatief.
zo iemand noemen ze een professor. Bv voetbalprofessor of tourprofessor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenwijs en zelfingenomen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen een adviseur. Dat is in dat geval geen deskundige, maar diegene kan door eigen ervaring advies geven op de expertise van iemand anders.

Bij John Cruyff die door al zijn voetbal ervaring en levenswijsheid de wielrenners uit de Tour advies geeft. Bijvoorbeeld hoe ze moeten omgaan met de druk van de pers, dat soort zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noemen we een deskundoloog.

des·kun·do·loog (de ~ (m.), -logen)
1 [scherts.] zogenaamd deskundige
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit woord had ik zelf ook gevonden, maar dat is niet wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een deskundoloog doet zich namelijk zelf voor als deskundige, ik bedoel iemand die door anderen overal wordt bijgehaald als zijnde deskundige.
multitalent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je misschien een betweter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slimmerik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een docent. Altijd bereid om mee te denken ;o)