moet onder een zakelijkebrief/klachtbrief altijd een handtekening??

Toegevoegd na 3 minuten:
het is een brief die ik voor nederlands moest schrijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat is wel de regel. Maar het is niet zo dat een brief niet wordt behandeld omdat je er geen handtekening onder hebt staan. Voor de vorm hoort het natuurlijk wel dus laat het als het even kan niet achterwege. Als iemand zelf niet kan tekenen kan eventueel een ander tekenen, er moet doen wel i/o (in opdracht) bij staan.

Bij sommige documenten is het trouwens wel een absolute eis, bijvoorbeeld bij aktes of orders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit vraagt er wel om.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar vraagt het om???
fremar
13 jaar geleden
een handtekening...
Ja, daarom worden door officiele instanties emails niet als een volwaardige manier van communiceren beschouwd (tot dusverre).
Maar daarover heeft de Nationale Ombudsman de overheid op geattendeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet per definitie waar. Bij een officiële instantie waar ik zelf heb gewerkt werden e-mails wel degelijk als een echte brief behandeld. Ze kregen een referentienummer en gingen meestal uitgeprint de reguliere route in.
Een handtekening bevestigt dat je er hoogst persoonlijk zelf achter staat, bij wat je hebt geschreven. Het is vaak ook het enige stukje 'handgeschreven' op een brief, en daarmee het bewijs dat de schrijver de brief daadwerkelijk zelf in handen heeft gehad.

Vandaar ook dat het vaak nodig is om bijvoorbeeld contracten geldig te laten zijn.