is het hou of houd

overal wordt het als hou geschreven. Is hou dus goed geworden of doet iedereen het fout ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Het is allebei goed geschreven. Want het is het werkwoord houden, waarbij hou en houd allebei gebruikt kunnen worden in de ik vorm. Maar alleen als het iemand anders is dan jijzelf schrijf je het met dt.

Voltooid deelwoord
Wordt gebruikt om de voltooid tegenwoordige tijd, de voltooid toekomende tijd en de voltooid verleden tijd te vormen`
gehouden

Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott)
Deze tijd geeft een handeling weer die op het moment van spreken plaatsvindt.
ik houd; hou
jij houdt
hij houdt
wij houden
jullie houden
zij houden

Voltooid tegenwoordige tijd (vtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaatsvonden en afgerond zijn.
ik heb gehouden
jij hebt gehouden
hij heeft gehouden
wij hebben gehouden
jullie hebben gehouden
zij hebben gehouden

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk niet dat het goed is wat ik schreef "als het gaat over iemand anders dan jijzelf, dan is het met dt"... In onderstaande site staan voorbeeldzinnen en een uitleg waarom soms de d niet uitgesproken wordt.

http://www.woorden.org/woord/hou
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het allebei goed, het hangt er van af in welke zin het staat.