Wat betekent een veronderstelling? En dan niet alleen de uitleg van een woordenboek aub?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Oké, helemaal uit mijn hoofd: Een veronderstelling is een conclusie die je voor je zelf hebt gemaakt. Als iemand tegen je zegt dat je het helemaal fout hebt, kun je altijd nog zeggen: "Ja, maar ik verkeerde in de veronderstelling, dat..." Daarmee doe je net alsof je er heel erg over hebt nagedacht, en alle feiten voor jezelf op een rijtje had, toen je de conclusie trok.

Als je iets veronderstelt, dan ga je bij voorbaat uit van een bepaalde gedachte. Voorbeeldje: Ik veronderstel dat jij iemand bent die geinteresseerd is in taal. (Ik ga er dus bij voorbaat van uit dat jij geiteresseerd bent in taal, omdat je een dergelijke vraag stelt. dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn natuurlijk).

een veronderstelling is een hypothese, iets wat niet bewezen is. Je neemt aan dat iets is zoals het voor jou op dat moment juist is. Bij een veronderstelling kan een ander je corrigeren, nee joh dat zie je verkeerd en dan zal je je visie moeten herzien

Een veronderstelling is een aanname ; iets waarvan je aanneemt dat het zo is. Dat kan automatisch zijn, maar ook uitstekend onderbouwd. Het blijft echter een aanname totdat het feit bewezen is. Zo kun je soms raar op je neus kijken als je echt een serieus onderbouwde veronderstelling had, en blijkt dat je op het verkeerde been gezet was. Maar vaak nemen we zonder meer dingen aan zonder nader onderzoek of denkwerk, omdat we darbij gewoon uitgaan van het wereldbeeld zoals we dat kennen. We moeten wel. Stel dat je niks maar dan ook niks meer zonder meer zou kunnen veronderstellen ; dan wacht je achter iedere deur, om iedere hoek , een verrassing. Ongeveer in grote lijnen weten wat je te wachten staat en daar vanuit gaan, maakt niet alleen dat je je een stuk relaxter kunt voortbewegen, maar óók dat het je meteen opvalt wanneer iets NIET doet aan je verwachting en er dus iets niet klopt, wat bijvoorbeeld kan betekenen dat er gevaar is. Eigenlijk hangen we dus altijd en overal van veronderstellingen aan elkaar, al zijn we ons dat niet altijd bewust.

Een veronderstelling is een aanname, een vermoeden, je gaat ergens vanuit. Een vermoeden welke ik alleen kan hebben, maar die ook door anderen gedeeld kan worden. Een veronderstelling baseer je op vermoedens en eigen gedachten en je kan er met je veronderstelling helemaal naast zitten. Bijvoorbeeld: ik kan ervan uitgaan/veronderstellen dat iemand het leuk vindt om samen met mij een middagje naar het strand te gaan. Ikzelf vind dat leuk en ik veronderstel dat de ander dat ook leuk zal vinden. Dat kan ik veronderstellen met als uitgangspunt dat een ander dit ook wel leuk zal vinden. Maar ik kan het ook veronderstellen omdat ik die ander ken en weet dat hij/zij het leuk vindt. In beide gevallen kan ik ernaast zitten. Iemand hoeft het strand niet leuk te vinden of vindt het wel leuk maar niet op die bewuste middag en misschien wel op een andere dag. Ik kan ook veronderstellen dat het zal gaan regenen, maar het kan net zo goed droog blijven. Veronderstellen is niets meer en minder dan uitgaan van je eigen gedachten/vermoedens. En ik veronderstel dat veel mensen dit doen, misschien zelfs op dagelijkse basis.

Gewoon een vooraf ingenomen standpunt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100