Ik heb me eens laten vertellen dat een leaflet de luxere vorm van een pamflet is, maar is dat zo?

Wanneer noemt men een drukwerkje een pamflet en wanneer een leaflet. Is een leaflet een enkelvoudige brochure? Wordt hier steeds hetzelfde bedoeld of zijn er verschillen. Of zijn er wellicht meer varianten?

Toegevoegd na 1 week:
Uit de antwoorden die ik van allen heb gekregen maak ik op dat het pamflet een strooibiljet is. Goedkoop en bedoeld om in grote aantallen te verspreiden. Leaflet niet meer dan een Engelse benaming.
Bij grotere bedrijven zie je bij hun receptie vaak enige documentatie materiaal in een rek gepresenteerd staan. Soms heuse brochures, maar ook enkelvoudige A4'tjes. Deze kon ik niet echt als een "strooibiljet" aanmerken. Vandaar dat ik dacht dat leaflet weleens de (moderne) benaming hiervan zou zijn.
Allen hartelijk dank voor de bijdragen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4K

Het beste antwoord

Pamflet is Nederlands.
Leaflet is Engels.
Ze hebben overeenkomsten, maar toch ook weer kleine verschillen.

Pamflet = uit het engelse pamphlet, gedrukt geschrift van geringe omvang over actuele zaken, een geschrift dat zich op felle toon tegen iemand of iets richt.

Leaflet = (leaf=blad), blaadje, brochure, traktaatje, strooibiljet.

Ik zou zeggen: een pamflet richt zich in korte zinnen tot iemand of iets en is vaak fel van toon. Wordt niet zozeer voor zakelijke/commerciele doeleinden gebruikt, maar wel door politieke partijen en milieuorganisaties.

Een leaflet is een enkelvoudig blad voor commerciele doeleinden gebruikt om een korte boodschap bij de klant achter te laten. Een completere informatie in de vorm van een brochure kan dan later eventueel toegestuurd worden als er meer interesse is getoond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een leaflet bestaat in de zin van het woord dus uit een enkelvoudig blaadje.
Een pamflet overigens ook.
Een brochure is meerbladig.
Een folder (zoals de vertaling al zegt) is een gevouwen blad. B.v. een A3 dubbelgevouwen tot een 4-zijdig bedrukbaar vel papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pamflet of manifest kan meerdere bladen beslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag dan wel in Wiki staan, Van Dale en ik denken daar anders over. Het zijn vlugschriften in beperkte vorm. Maak je er een boekwerk van, dan verliest het zijn kracht en heet het trouwens een boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, duidelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Engelse woord leaflet lijkt mij vrij regelmatig gebruikt te worden voor zakelijk/commerciële doeleinden. Hoewel dit nergens zo is vast gelegd of algemeen aangenomen, kies ik dit antwoord als de beste.
Nogmaals allen bedankt.

Andere antwoorden (3)

Een leaflet, folder, flyer, brochure zijn in feite synoniemen voor kleine drukwerkjes. In de reclamewereld zijn Engelse termen gemeengoed (anglicisme) en zo wordt leaflet hier ook gebruikt, terwijl het eigenlijk gewoon een Engels woord is voor blaadje. Op zo'n blaadje staan tekst en plaatjes en ze worden gebruikt voor reclame of instructie (bijv. in een vliegtuig hoe een reddingsvest werkt).

Leaflets bestaan uit 1 vel papier en zouden wij ook een foldertje kunnen noemen, hoewel sommige reclamefolders meedere pagina's kunnen beslaan.

Een andere populaire term voor enkelzijdig of dubbelzijdig bedrukte kleine velletjes papier zijn flyers. Ook al een Engels woord dat vliegen betekent. Dat slaat op het feit dat de blaadjes ergens worden uitgedeeld (flyeren).

Een brochure gebruik je meestal om iets uit te leggen over een product. Het is een drukwerk van geringe omvang.

Een pamflet is een ouderwets woord voor manifest. Meestal wordt dit gebruikt voor specifieke boodschappen en niet voor reclame. Het is een geschrift met actuele strekking en is meestal een oproep tot actie.

Toegevoegd na 8 minuten:
De foto geeft wat voorbeelden van leaflets. Ze kunnen gevouwen (1,2,3 etc..) zijn of niet gevouwen, maar de aanduiding slaat vooral op één blaadje. In welk formaat dan ook.

Toegevoegd na 1 week:
Samenvattend:
Een flyer is de Engelse term voor strooibiljet. Dit duidt niet alleen het formaat aan, maar ook de actie; het uitdelen.

Een leaflet is de Engelse naam voor een foldertje of beter vertaald met "blaadje". Als bedrijfspresentatie is brochure vaak een gangbaarder woord. Ook een brochure kan uit 1 blaadje bestaan, een leaflet is strikt genomen 1 blad, soms gevouwen zoals in onderstaande afbeelding. Een folder komt natuurlijk ook van "to fold", het Engelse werkwoord voor vouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn hetzelfde, pamflet is Nederlands en leaflet is Engels. Een een of twee zijdig blad zonder vouw (met vouw: folder of brochure).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal. Een pamflet is een manifest en dat kan zelfs uitgroeien tot een boekwerk. Een leaflet is inderdaad één blad, maar kan ook in 3-en of vieren worden gevouwen. Of helemaal niet.
Om te beginnen moet je een onderscheid maken tussen oude en moderne pamfletten. De categorie oude pamfletten loopt tot ongeveer 1795/1815. Daar komt het woord leaflet nog niet aan te pas. Wat wel opvalt is dat het woord pamflet vrij laat ontstaat en de geschriften met allerlei benamingen worden aangeduid als vlugschrift, paskwil, schotschrift, vliegend blaadje enz.

Een modern pamflet is een gratis verspreid gemulticipleerd geschrift dat niet meer dan een of enkele vellen telt dat in grote aantallen verspreid wordt en dat betrekking heeft op oorlog, overheid of onrecht en de strekking heeft hiertegen te protesteren. Ook hier worden allerlei benamingen voor gebruikt, de meest gebruikte is flyer.

Het Engelse woord leaflet wordt in Nederland niet gebruikt. Ik ben het nog nooit tegengekomen als gangbare benaming en ook het verhaal als zou het een luxere versie van een pamflet betreffen is nieuw voor mij.

Een pamflet is iets anders dan een brochure.