Wanneer mag je zeggen dat je een taal vloeiend spreekt?Of is het een abstract begrip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.6K

Antwoorden (6)

Als je een taal vloeiend spreekt dan kun je in die taal heel goed communiceren, ook met mensen die die taal van de geboorte af spreken.

vloeiend spreken, (een taal) beheersen (veel gebruikt)

1.Taalvaardigheden kunnen niet verkregen worden zonder interactie met iemand die de taal vloeiend spreekt (zoals een ouder of een leraar), zoals elke goede talenschool of leraar zal beamen.
2.Jammer genoeg wordt vaak gedacht dat het mixen van talen duidt op een gebrekkige taalvaardigheid. Het tegendeel is waar: het combineren van twee talen in één zin is zo gecompliceerd, dat je het alleen kunt als je beide talen vloeiend spreekt.
3.Op het einde van de cursus zal de student zich een echte Spanjaard voelen omdat hij de taal vloeiend spreekt en een uitgebreide kennis heeft van de Spaanse cultuur en maatschappij.

Vloeiend spreken wordt ook gebruikt als het tegenovergestelde van stotteren. Hier is de vaardigheid in het spreken van een (vreemde) taal bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt een taal vloeiend als je er niet alleen een beleefd gesprek in kan voeren of er boodschappen in kunt doen maar er ook in kan ruzie maken. ;-)
13 jaar geleden
Ik denk, dat je een taal vloeiend spreekt, als je ook een streekdialect behoorlijk kunt volgen.
Dus bij engels : ook Schots en Yorkshire en Cockney of Cornish.
In Duits, als je mensen kunt verstaan uit Beieren, maar ook uit de streek Hamburg/Bremen of Berlijn.
In het amerikaans, als je ook het 'Southern' kunt volgen, naast het Oost-amerikaans van new York en Boston, maar ook de 'Country-streken' Texas en Montana etc, of Canadees-Engels.

Verder , als je een discussie kunt voeren, dus je gedachten zó goed onder woorden kunt brengen, dat een ander jouw mening begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dus je spreekt alleen vloeiend Nederlands als je een Limburger kunt verstaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien hebben je oren met een Limburgs dialect een paar dagen nodig om te 'wennen', maar dan moet je volgens mij toch echt wel 'meekomen' in een gesprek, ja dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schots is geen Engels dialect en Limburgs is geen Nederlands dialect...
rose
13 jaar geleden
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Widar. Of het Limburgs een taal is of een dialect, daar verschillen de meningen weliswaar nog wel eens over, maar in het algemeen wordt Limburgs volgens mij nog als dialect beschouwd.
rose
13 jaar geleden
Anderzijds is het Limburgs wel weer als streektaal erkend. Maar er is nog wel wat onenigheid over de status van talen, streektalen en dialecten.
zondag
13 jaar geleden
@Nieuwsgierig ik ben het niet met je eens. Limburgs en Gronings versta ik ook na een paar dagen wennen maar gedeeltelijk. We mogen hier niet spreken over het Fries dat ik dan ook maar matig versta want dat is een erkende aparte taal. Je spreekt een taal vloeiend als je het als algemeen beschaafd aangemerkte vlot kunt spreken en verstaan en niet als je de dialecten begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag : zo zie je maar weer : we kunnen het al niet eens worden over 'vloeiend' - laat stáán dat we ooit een taal vloeiend kunnen spreken ;-))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Limburgs en Gronings zijn ook erkende talen en geen Nederlandse dialecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar verschillen de meningen van leken misschien over, maar Limburgs is officieel erkend als taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen : we dwalen af. De vraag ging niet over erkende talen versus dialecten, maar wanneer je een taal vloeiend spreekt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afdwalen kan leuk zijn :P
zondag
13 jaar geleden
Dus Fries én Limburgs vallen al af en misschien Gronings ook. Het Nederlandse taalgebied wordt wel klein zeg. Is het dan nog wel de moeite waard die moeilijke taal vloeiend te leren spreken? Laten we dan meteen maar overstappen op Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder Nederlands valt alleen Vlaams, Brabants, Zeeuws, Hollands en Utrechts. De overige dialecten behoren tot het Fries, (Neder-)Saksisch en Limburgs.
rose
13 jaar geleden
Ik ben wel nieuwsgierig, Widar. Wie heeft het Limburgs als taal erkend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Limburgs is een taal: http://www.streektaal.net/
http://www.opgenort.nl/limburgs/europesestreektaal.php En Saksisch ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch
rose
13 jaar geleden
Ik had de streektaalpagina inmiddels ook gevonden en ben wel min of meer overtuigd, hoewel nog lang niet iedereen dit standpunt huldigt, getuige ook deze wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_dialecten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, degene die dat standpunt niet huldigt, is steevast iemand van buiten die taalgebieden :) Ik hecht daar net zoveel waarde aan als aan Duitsers die claimen dat Nederlands gewoon een Duits dialect is.
als je native speaker bent verklaard bij de universiteit (dus dat je er zelfde praat als een native speaker) of als native speaker bent. maar het is best een abstract begrip want als jij gewoon heel goed kan communiceren met mensen in die taal spreek je het niet officieel vloeiend maar vloeiend genoeg!
bron:lerares frans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn beste vriendin is Engels afgestudeerd en nog steeds zijn er woorden of begrippen die ze niet kent. Dus zo vloeiend is het allemaal niet. Ik denk dat bijna niemand een buitenlandse taal vloeiend spreekt tenzij hij/zij met twee talen wordt opgevoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij geldt dat je niet meer hoeft te zoeken/na te denken voor het juiste woord. Dat je zelfs humor in een conversatie kunt leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Vind ik ook, +.