Wat is een degelijke bron om iemand uit te leggen dat "havo en vwo scholieren" toch echt gespeld moet worden als "havo- en vwo-scholieren"?

Het aantal hits op Google met "havo- en vwo-scholieren" en het gegeven dat het niveauloze Hart van Nederland op haar site over "havo en vwo scholieren" rept is nog niet overtuigend genoeg voor mijn huisgenoot.

Vervolgens heb ik hem het gebruik van koppeltekens uitgelegd, maar nog steeds houdt hij stug vol dat "havo en vwo scholieren" best correct kan zijn.

Dus nu ben ik op zoek naar een betrouwbare bron die het gebruik van koppeltekens in deze gevallen duidelijk maakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord maar wel een leuke site: http://www.spatiegebruik.nl/

Het beste antwoord

Hier zijn enkele bronnen over koppeltekens:

Merk trouwens op dat "havo" en "vwo" anders worden behandeld in de spelling. Zo schrijf je "havoscholieren", maar "vwo-scholieren".

In jouw combinatie moet het beide met een koppelteken, omdat je bij "havo" het deel "scholieren" weglaat. Als je dat koppelteken niet schrijft, heb je het dus over een havo (de school dus) en over vwo-scholieren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op OnzeTaal.nl (een toonaangevende taalsite) schrijven ze het ook precies zo: http://www.onzetaal.nl/tamtam/index.php (even zoeken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
http://www.onzetaal.nl/zoekresultaten.php?cx=014304119936938796362%3Aj0-7mojq70u&cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&q=vwo-scholieren&sa=Zoeken&siteurl=www.onzetaal.nl%2Ftamtam%2Findex.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wil je daarmee zeggen, Rose? Of is het bedoeld als toevoeging?
rose
13 jaar geleden
Ja, Widar, louter toevoeging, geen boodschap of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, bedankt dan, want hij was wel zinvol :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom hoeft er bij havoscholier géén koppelteken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat "havo" één, echt, gewoon woord is geworden, je spreekt het uit als "haavoo". Dat heet een letterwoord. Vwo echter, spreek je als afzonderlijke letters uit, niet als één woord, je spreekt het uit als "vee-wee-oo". Dat heet een initiaalwoord. Bij initiaalwoorden, die dus geen "echte" woorden zijn, gebruik je wel een koppelteken. Bij letterwoorden, die dus gewone woorden zijn geworden, hoef je dus net als andere woorden geen koppelteken te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nuttige informatie:) dank je wel.

Andere antwoorden (5)

De sites onzetaal en Taaladvies zijn betrouwbare sites
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt hier 2 verschillende streepjes, het eerste vervangt eigenlijk het woord 'scholieren'
Het tweede is een koppelteken en dit wordt gebruikt voor of na een initiaal woord

regel 6.H
tv-kijker
kleuren-tv
IQ-test
bedrijfs-pc-netwerk
CD&V-voorzitter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel Widar de site al noemt heb ik voor jou toch even een toepasselijk artikel opgezocht op de site van Onze Taal:

http://www.onzetaal.nl/advies/hbo-niveau.php

Het is bijna hetzelfde probleem.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is exact wat ik nodig heb, dank je wel:)
Ik gebruik voor dat soort taaloordelen dé schrijversbijbel: de Schrijfwijzer van Jan Renkema. In dit geval het onderdeel 'Aaneenschrijven, streepje, spatie'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat boek zet ik op mijn verlanglijsje:)
In mijn nederlands boek (vwo niveau) staat een hele paragraaf over het koppelteken, dus ging ik op zoek naar havo-leerling en die valt onder de categorie:
samenstellingen met letters, cijfers en andere tekens en die met Sint of St. schrijven we een streepje.
Dus havo- en vwo-scholieren moet inderdaad met een koppelteken, gezien het feit dat het een samenstelling is met vooraan de slechts 'letters'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de moeite die je erin hebt gestoken:)