Wat is het verschil tussen theoretisch en praktisch gezien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
24.6K

Het beste antwoord

Theorie staat geschreven. Terwijl de praktijk uitgevoerd wordt. Meestal voer je uit wat er in de theorie staat. Dit komt doordat je de theorie meestal beter begrijpt als je het in de praktijk uitoefent. Als je iets theoretisch ziet dan is het meestal volgens regels, maar de praktijk kan meestal anders zijn. Denk bijvoorbeeld aan een autorijexamen. Als het stoplicht op groen staat moet je rijden, maar stel dat er een mens/dier voor je staat. Dan moet je eigenlijk stoppen. Dit is een simpel voorbeeldje en zo zijn er nog meer. Zo zie je dat theorie en praktijk niet altijd overeen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi uitgelegd +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjulliewel ;)

Andere antwoorden (3)

Theoretisch gezien is hoe het eigenlijk zou moeten en praktisch gezien is hoe het in het echt gaat. Voorbeeld: Theoretisch gezien moet je 3x per dag je tanden poetsen maar praktisch gezien komt het er in de praktijk maar 2x van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een tautologie ;-) Praktisch gezien, is natuurlijk in de praktijk ;-) Toch een +
Theoretisch gezien , gaat uit van de rede , het verstand . De kortste weg van jou naar 'n huis 3 straten verder is 400 meter . Maar praktisch gezien is het misschien 800 meter . Theoretisch is in dit geval hemelsbreed , maar om er te komen in de praktijk is andere koek . Je kunt niet over de huizen vliegen , je moet door de straten . En dat is dat is "praktisch gezien" . Uitgaande van de werkelijke / praktische situatie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets kan theoretisch haalbaar zijn, maar praktisch niet te realiseren.

Theoretisch, 'in theorie', betekent de uitkomst van een handeling zou zijn als alles precies volgens de theorie zou werken, onder ideale omstandigheden.

Praktisch betekent hoe iets in de praktijk uitpakt, die zich niet altijd volgens de theorie gedraagt en waar de omstandigheden zelden ideaal zijn.

De theorie tracht een (verklarende) beschrijving te geven van de praktijk, maar slaagt hierin vaak slechts ten dele, niet zelden omdat niet altijd alle factoren worden meegewogen.
rose