wat is het tegenovergestelde van real time?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NS
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat toch: De laatste tijd kom ik steeds vragen tegen die beginnen met: "wat is het tegenovergestelde van...."
Is dat een hype aan het worden?
Wat is de zin hiervan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet het weten voor een verslag voor school
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je zelf gaan zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al gedaan en ik kon niks vinden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dan wordt het zelf nadenken:)
(ik kon ook niks vinden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je het niet omschrijven? Real Time is dat er 'iets' absoluut gereed is op een van te voren afgesproken tijdstip Bij het niet realtime heb je hooguit een streef tijd om klaar te zijn.

Antwoorden (5)

Afhankelijk van de context: delayed, pre-recorded, asynchronous, self-paced.
13 jaar geleden
Mag je het niet omschrijven?

Real Time is dat er ‘iets’ absoluut gereed is op een van te voren afgesproken tijdstip

Bij het niet realtime heb je hooguit een streef tijd om klaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is afhankelijk van de context. Ik ga er even van uit dat je doelt op het begrip realtime uit de ICT. Realtime slaat dan op het moment van verwerking van gegevens. Bijvoorbeeld een voorraadsysteem dat realtime gegevens verwerkt betekent dat op het moment dat er een verandering optreedt, dat dit dan direct verwerkt wordt in het hele systeem.

Dit werkt zo: je ziet bij Ikea een mooi bed staan en vraagt aan de medewerker: hebben jullie het bed op voorraad? De medewerker kijkt in het voorraadsysteem en ziet dat er nog 3 bedden op voorraad zijn. Je twijfelt over of je het bed eigenlijk wel wil en loopt een rondje door de winkel. Inmiddels hebben 3 mensen hetzelfde bed gekocht. Bij het passeren van de kassa worden de bedden geregistreerd als verkocht en afgeboekt van de voorraad. Als je na een half uurtje terug komt bij de medewerker en je stelt je vraag opnieuw dan kijkt hij opnieuw in het voorraadsysteem. Omdat het een realtimesysteem betreft zal hij zien dat de bedden helaas niet meer op voorraad zijn.

Het tegenovergestelde van dit systeem is batchverwerking. Alle transacties worden niet direct (realtime) verwerkt in het systeem maar verzameld in een groot databestand (de batch). Op vastgestelde momenten (bijvoorbeeld 1 of 2 keer per dag, of juist ’s-Nachts) worden in 1 keer alle verzamelde gegevens verwerkt en alle systemen bijgewerkt. In het voorbeeld dat ik net gaf betekent dat dus dat bij het passeren van de kassa de gegevens van de verkoop niet direct worden verwerkt in het voorraadsysteem. De medewerker zal in het systeem kijken en zien dat er nog 3 bedden op voorraad zijn. Als je bij het schap aankomt ligt er helaas niets meer. Pas na verwerking van de batch staat ook in het systeem het aantal bedden op nul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een geweldig antwoord Bedman:)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ty :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is "ty"? Die taal spreek ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ty is een afkorting van thank you, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ty for your answer.
Tijd is een illusie ( een schrijver zei ooit : lunchtime is doubly so ) , dus real time bestaat net zo min als enig andere tijd. veel plezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fake time :P
nee sorry ik weet het ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is een antwoord overbodig, niet?