Bestaat het gezegde: ergens je neus vol van hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg altijd:''het leven is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit''.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik?

Antwoorden (7)

Nee, dat is geen gezegde.
Tenzij je het nu heel vaak gaat gebruiken en iedereen je na gaat zeggen. Dan wordt het er misschien één.
AWM
14 jaar geleden
Nope, die bestaat niet.

Welke wel bestaat:

iets komt je je neus uit
Je buik ergens vol van hebben

Toegevoegd op 29-06-2009 23:27:27
of ...
het hart ergens vol van hebben
ergens de mond van vol hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhh neen.
je heb ergens je buik vol van en je neus in de boter gevallen. of poeder ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die bestaat wel. "Ik heb m'n neus vol van jou", is zeker
een gezegde/uitdrukking. Betekenis: ik ben je goed zat, hoepel maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het nederlands ken ik het niet, maar in het duits wel: Die Nase voll haben (Ergens tabak van hebben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het zou dus als een germanisme aangeduid kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Limburgs en ook het Duits bestaat deze uitdrukking in de betekenis van ergens helemaal klaar mee zijn, ergens helemaal genoeg van hebben.