Ik moet ieder moment weg, is dat een normale zin?

Ik hoor dat vaak mensen zeggen als ik bijvoorbeeld bel, of iemand aanspreek op msn, maar 'ik kan ieder moment weg moeten' klinkt toch veel beter? Het kán ieder moment zo zijn, maar het ís toch niet ieder moment zo? Hoe kun je nou ieder moment weg moeten? Ik moet nu weg, maar over vijf minuten ook?! En over een uur, en overmorgen moet ik nog steeds weg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in: mijn zus krijgt ieder moment een kind. Nu begrijp je wel dat dat niet kan, he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar: "mijn zus kan ieder moment een kind krijgen" klopt technisch gezien ook niet en toch wordt dat wel als correct taalgebruik gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nee, klopt ook niet. Je kan namelijk helemaal niet ieder moment een kind krijgen! Dat lijkt me vrij ingewikkeld, ja... Maar inderdaad wordt dat wel als correct gezien. Wat is Nederlands een rare taal. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet alleen in het Nederlands zo hoor. In het Engels heb je precies hetzelfde bijvoorbeeld.

Het beste antwoord

't Is wel een normale zin, maar het klinkt een beetje krom.
Bovendien is mij niet direct duidelijk wat het probleem is, als iemand "ieder moment weg moet"

Veel beter is: "ik moet nu echt weg", of "ik ga direct weg"

"Ieder moment" kun je prima gebruiken en is correct nederlands, maar dan moet je het in een andere zin gebruiken. "Ik stop nu met chatten want:

"ieder moment kan ik gebeld worden"
of
"ieder moment kan de postbode aanbellen met een pakje"
of
"ieder moment kan mijn dochter thuiskomen"

Dat betekent dan gewoon, dat je niet echt rustig zit te chatten, omdat er iets staat te gebeuren, dat belangrijker is, dan waar je nu mee bezig bent.
Ook kan het betekenen, dat degene met wie je contact hebt weet, dat je opeens verdwenen kan zijn. Daar hoeft hij dan niet van te schrikken, want hij weet de oorzaak.
In dat geval is het gewoon een waarschuwing. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

'Ik moet ieder moment weg' is grammaticaal gezien een goede Nederlandse zin, alleen zeg je hiermee waarschijnlijk niet wat je bedoeld. Je zegt namelijk dat je elk moment weg moet, dus zoals je al zegt: nu, over 5 minuten maar ook over een uur.
Als je wilt zeggen dat je op een spoedig moment weg moet kun je beter zeggen 'Ik moet zo weg' of 'Ik moet dadelijk gaan' ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik vind dat inderdaad geen goede zin. "Ik kan ieder moment weg moeten (als je wordt opgehaald bijvoorbeeld), of "ik moet bijna weg", of "eigenlijk heb ik geen tijd, want ik moet weg" lijkt me in zo'n geval een goed alternatief.
Zo werd tegen mij als kind een keer gezegd: "Je vader komt ieder moment thuis" Ik voelde toen al aan dat dat moest zijn "kan ieder moment thuiskomen", ieder moment thuiskomen kan niet, dan blijf je heen en weer fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hij kan ook niet ieder moment thuiskomen. Als 'ie eenmaal thuis is, zal 'ie daarna toch echt eerst weer weg moeten gaan, voordat 'ie weer thuis kan komen. Het klopt wel dat "kan ieder moment" correct is en "moet ieder moment" niet, maar dat is niet omdat het technisch gezien al dan niet zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zou dan inderdaad wel elk moment aan moeten komen fietsen, maar het weer wegfietsen om weer terug te komen zou dan even in een flits moeten gaan.
Daar heb je papa! Alweer! Alweer! Alweer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, hij zou het niet *moeten*, maar wel *moeten kunnen* volgens de theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt wel graag gelijk he? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie niet? :P