Waar komt het woord dwerg vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je over elk woord vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wow: En? Hij wil 't gewoon over "dwerg" weten. Dat heet interesse.

Antwoorden (2)

Hoewel de term "dwerggroei" een neutrale medische term is, wordt het woord 'dwerg' doorgaans als een belediging beschouwd, evenals het meer gangbare 'lilliputter'. De laatste is afgeleid van het fictieve eiland Lilliput uit Gullivers reizen van Jonathan Swift, waar zeer kleine mensen wonen. De meest neutrale term om personen met dwerggroei te omschrijven is 'kleine mensen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verteld er niet bij wáár het woord nou vandaan komt? Je legt het woord uit, maar beantwoord de vraag niet.
Amadea
13 jaar geleden
@Inkie: vertelt en beantwoordt
De etymologie van het woord dwerg is onzeker. Het wordt in verband gebracht met het Sanskriet woord voor misleiden, ten val brengen: dhvárati. Het zou ook te maken kunnen hebben met het oud-Indische dhvaras = demonisch wezen. Maar wellicht is er ook een relatie met het Avestische drva, wat lichaamsgebrek betekent. En daarvan afgeleid drugt = ineenzakken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou Amadea, vette plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx! Wel een vaag woord dus