Kan deze zin?

Laatst las ik in het nieuws de volgende zin: 'De man moest een levenslange straf uitzitten.' Een levenslange straf kun je toch niet uitzitten, omdat je niet eens vrijkomt? Ik begrijp dat de zin grammaticaal wel goed is, maar kijk je echt naar de 'betekenis', dan vind ik hem wel het betwijfelen waard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

De rest van je leven 'zitten' kan heel goed. In Nederland is dat bij enkele tientallen gedetineerden het geval. Levenslang is echt levenslang, in tegenstelling tot wat er vaak wordt beweerd. Gratie wordt alleen in uitzonderlijke gevallen verleend. De helft van levenslang gestraften zit onherroepelijk, dus krijgt ook geen gratie.

Toegevoegd na 8 uur:
Levenslang wordt vooral opgelegd om de maatschappij te beschermen en desnoods als genoegdoening voor de maatschappij. De derde reden om een gevangenisstraf op te leggen is correctie maar daar is bij levenslang nauwelijks tot geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat uit voor jou misschien buiten betekent? Ik vind er niks mis mee, met deze zin. Gewoon NL, volgens mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan het einde van je leven ben je klaar met zitten, dus ik denk dat je wel van uitzitten mag spreken. Je wacht tot je dood gaat in zekere zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levenslang, dus ze zien het dat je na je dood wel vrijkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levenslang betekent in werkelijkheid in Nederland vaak niet 'tot de dag dat je sterft'. Bij koninklijk besluit kan eerder gratie worden verleend. Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in de praktijk 23 jaar.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In uitzonderlijke gevallen wordt er wel een echte levenslange celstraf gegeven. Maar als ze op het nieuws "levenslang" zeggen is het meestal idd zo lang. (met vervroegde vrijlating buiten beschouwing gelaten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerder andersom: In Nederland betekend levenslang echt levenslang tenzij het staatshoofd een gratieverzoek ingewilligd (wat zomaar niet gedaan wordt). De straf wordt niet vaak opgelegd (zeker voor de jaren 90 waren er maar een handvol gevallen) maar de laatste 10 a 20 jaar schijnt er een significante toename te zijn. Er zijn niet zo heel veel mensen die levenslang gekregen hebben. Een paar hebben gratie gekregen en een paar waren al ouder en zijn in de gevangenis overleden. Deze gevallen hebben het gemiddelde idd redelijk omlaag gehaald. Bij levenslang heb je geen kans op een vervroegde vrijlating. Na 20 jaar kan je wel een gratieverzoek indienen maar je zal een heel goede reden nodig hebben (voorbeeldig gedrag en en een zwakke gezondheid zijn ongeveer het minimum). Verreweg de meeste mensen met levenslang die momenteel vast zitten zitten domweg nog niet lang genoeg vast om mee te tellen in die statistieken (het zijn er overigens nog steeds niet veel).
Rechters zijn echter terughoudend met die levenslange straf en gaan eerder voor de maximale tijdelijke straf (was 20 jaar en nu, als ik die site mag geloven inmiddels 30 jaar). Daardoor is het gemakkelijk om een gekleurd beeld te krijgen waarbij iemand na 15 jaar buiten staat terwijl levenslang was geëist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslange_gevangenisstraf
Estland en Nederland zijn de enige landen in Europa waar levenslang echt levenslang is. In Estland kan de president theoretisch gezien gratie verlenen, maar dit is nog nooit gebeurd. In Nederland kan gratie alleen verleend worden via Koninklijk Besluit, en dit is sinds 1970 maar drie keer gebeurd.
Om het dan nog gecompliceerder te maken. Een levenslange celstraf is niet echt levenslang maar max 20 jaar. Iemand die veroordeeld is tot levenslsng is in feite veroordeeld tot max 20 jaar gevangenisstraf. En dat kun je uitzitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dat is niet correct. Een gevangenisstraf van 20 jaar kan ook worden opgelegd, en dat is een andere straf dan levenslang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levenslang is levenslang. In plaats van levenslang kan 20 jaar opgelegd worden maar dat is dus iets anders.
jazeker kan je die uitzitten want je komt weer vrij.
een levenslange straf duurt namelijk niet tot het eind van je leven.

in amerika zijn de straffen wel van levenslange duur (and beyond) straffen van meer dan 300 jaar zijn daar niet onmogelijk.

bij de link een filmpje over het verschil in de straffen en ons soepelere rechtsysteem hierin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hier wel degelijk een echte levenslange straf krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'echt levenslang' in de zin van voor de rest van je leven is mogelijk ja, dat ben ik met je eens. deze is simpelweg niet uit te zitten omdat je niet meer vrij komt. levenslange gevangenisstraf is in nederland maximaal 20 jaar. het gaat in dit geval niet over 3 keer levenslang of over TBS voor de rest van je leven of een 'echte' levenslange straf. (laatstgenoemde is een hele andere benadering) het antwoord blijft dus ja, de zin klopt.
het is mogelijk de opgelegde levenslange straf die strafrechtelijk en juridisch gezien niet meer dan 20 jaar kan bedragen gewoon uit te zitten, dus ik vind persoonlijk je min niet terecht, maar wie ben ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee; levenslang is niet maximaal 20 jaar dat is een hardnekkig fabeltje. Levenslang in Nederland betekend tot aan je dood en geen minuut korter. Na 20 jaar kan je een gratieverzoek indienen maar of dat gehonoreerd wordt is een tweede. De min is geheel terecht.
20 jaar is heel lang de 1 na hoogste straf geweest in Nederland en werd vaak opgelegd door rechters in zaken waar levenslang geëist was. Dit is heel recent opgevoerd naar 30 jaar om het gat tussen de maximale tijdelijke straf en levenslang kleiner te maken. (Ik zou niet weten of dit ook invloed heeft gehad op de regels omtrent gratieverzoeken) De straffen van bv 300 jaar in de VS die je opnoemt kunnen daar omdat rechters daar cumulatieve straffen kunnen opleggen. Dit wordt gedaan in gevallen waarbij ze iemand levenslang willen opsluiten maar per delict niet genoeg heeft gedaan om dat te verantwoorden. Ze leggen dan per delict een straf op tot het totaal genoeg is om iemand levenslang vast te zetten zelfs met vervroegde vrijlatingen in achting genomen. Een beroemd geval is Al Capone die ze alleen op belasting fraude hebben weten te pakken maar met behulp van de mogelijkheid tot cumulatieve straffen toch lang vast hebben kunnen zetten ondanks dat ze zijn gangster praktijken niet bewezen kregen. In de praktijk doen ze dat ook in de VS niet vaak maar wordt het meer gebuikt als een noodoplossing voor gevallen waarbij ze de grotere misdaad niet genoeg kunnen bewijzen en willen voorkomen dat iemand vrij komt met een 'not proven' (ook bekend als: not guilty and don't do it again) uitspraak van een jury.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
levenslang in Nederland is dus NIET tot aan je dood. In praktijk zit je niet langer dan 20 jr. Dat is wat veel mensen dwars zit en dus zal de wet aangepast moeten worden om levenslang ook echt levenslang te maken, al wordt je 100, je komt niet meer vrij.
begrijp al die - dus niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ traveller, helemaal met je eens.
ik denk dat de minnetjes een verzet zijn tegen het rechtssysteem hier in nederland. op zich begrijpelijk maar niet logisch in dit geval. @roepieroepie
Volgens de richtlijnen van het Openbaar Ministerie is de straf levenslang gereserveerd voor de ernstigste delicten, waarbij er bijvoorbeeld meerdere doden te betreuren zijn. Behalve met de ernst van het delict wordt er ook rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Wik H., die uiteindelijk schuldig bevonden werd aan de Schiedammer parkmoord, werd ten tijde van het delict niet volledig toerekeningsvatbaar geacht, daarom had het OM voor hem gekozen voor de destijds nog langst mogelijke 'tijdelijke' straf, namelijk 20 jaar. Een langere straf zou later pas wettelijk mogelijk worden http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslange_gevangenisstraf zoals ik al zei word het weer eens uit het verband getrokken. de vraag is of de zin klopte, en of men bij levenslang een straf wel of niet kon uitzitten.
langere straffen zijn mogelijk, maar vallen niet onder de noemer 'levenslang' zoals justitie ze oplegt in bepaalde gevallen. mocht je het er niets mee eens zijn mag je me gerust minnen zoals je al weet, maar is het waarschijnlijk beter je beklag te doen bij wikipedia of justitie zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levenslang is echt levenslang. Wie geen gratie krijgt komt de gevangenis niet meer uit. Daar is geen enkele wetswijziging voor nodig. Sinds de doodstraf is afgeschaft in 1870 kennen we in Nederland de levenslange straf. Gratie is geen bij wet geregeld recht maar de enige mogelijkheid om er ooit weer uit te komen. Van degenen die na 1970 veroordeeld zijn heeft geen enkele veroordeelde een gratieverzoek meer ingewilligd gekregen. Die 20 jaar is de langste tijdelijke straf (zou inmiddels idd 30 jaar kunnen zijn, dat weet ik niet zeker). Wie van een rechter levenslang krijgt blijft vast zitten. Geen kans op vervroegde vrijlating oid. het is echt tot je dood. En heel wat veroordeelden zijn in de gevangenis overleden. De gemiddelde zit tijd is redelijk omlaag gehaald door mensen die 1) ouder waren toen ze veroordeeld werden en 2) de veroordelingen tussen WOII en 1970 van waar 7 van de 13 veroordeelden (let op hoe weinig dat er eigenlijk zijn voor een periode van 25 jaar) gratie hebben gekregen. Verder lijk je het wiki artikel niet goed gelezen te hebben: er staat duidelijk dat 20 jaar destijds de langste TIJDELIJKE straf was. Levenslang is geen tijdelijke straf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor het misverstand maar je hebt gelijk, weet je wat? de zin kan niet, het is onmogelijk de persoon komt niet meer vrij. levenslang is vanaf nu standaard in alle gevallen voor de rest van je leven en je komt noooooooit meer vrij. (zucht)
Als je zegt uitzitten dan betekent dat je de straf uitzit totdat je straf is afgelopen, bij levenslang is dat dus tot het einde van je leven dus ja dat kan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Dale definieert 'uitzitten' als 'tot het eind toe doorbrengen of bijwonen'. In dat geval klopt de zin dus, aangezien de man tot het eind toe (het eind van zijn leven) in de gevangenis moet zitten.