Is "hatelijk zijn" goed Nederlands?

Een vriend van mij zegt dat het geen correct Nederlands is als je zegt dat iets hatelijk is. Hatelijk betekent volgens hem zoiets als "met venijn (in de stem)", zoals in de volgende zin

"nou, dat heb je weer mooi voor mekaar", zei hij hatelijk

Kan iemand die veel verstand heeft van de Nederlandse taal mij vertellen of dit inderdaad zo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (6)

Lijkt me gewoon goed hoor...

hatelijk
[bijvoeglijk naamwoord]• opzettelijk onvriendelijk of beledigend
vb:hij maakte een hatelijke opmerking
bijvoeglijk naamwoord: ha-te-lijk
hatelijker
hatelijkst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hatelijk is ook een bv naamwoord: dat was een hatelijke opmerking. Dus je vriend heeft geen gelijk, en dat is niet hatelijk bedoeld ;)
13 jaar geleden
Hatelijk is een bijvoeglijk naamwoord.
Het betekent: door onvriendelijke gevoelens gedreven of boosaardig, kwaadaardig, grievend, onaangenaam.

Een opmerking kan dus hatelijk zijn.
Je kan inderdaad iets op een hatelijke manier zeggen.

Iemand kan hatelijk zijn, door zijn/haar hatelijke opmerkingen.

Maar IETS kan niet hatelijk zijn.
Je kunt dus niet zeggen: een hatelijk boek,
of een hatelijke fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is de beste uitleg, zo is het!!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens. Pluim.
Hatelijk zijn is correct Nederlands, maar het is niet goed om hatelijk te zijn.
13 jaar geleden
Hatekijk betekent: haat opwekkend, verfoeilijk, opzettelijk grievend

Hatelijk is een bijvoegelijk naamwoord.

Bijvoeglijke naamwoorden geven een eigenschap of toestand aan van een zelfstandig naamwoord. Bijvoeglijke naamwoorden staan vaak direct voor het zelfstandig naamwoord waar ze bij horen, maar kunnen ook als apart zinsdeel voorkomen. Enkele voorbeelden (het bijvoeglijk naamwoord is in hoofdletters geschreven):
de BLONDE jongen
de DRONKEN vrouw
de OVALE tafel
FRIES suikerbrood
het GOUDEN kettinkje
de JAARLIJKSE ledenvergadering
Sommige hobby's zijn LEVENSGEVAARLIJK.
iets in een HATELIJK daglicht stellen
een HATELIJK mens
HATELIJK worden
een HATELIJKE opmerking maken
iets HATELIJK zeggen
HATELIJK lachen

In jouw voorbeeldzin zegt hatelijk iets over de manier waarop iemand iets zegt (iets HATELIJK zeggen) en zou taaltechnisch dus goed moeten zijn. Dat kan in woorden, maar ook door de intonatie van een stem. Je kunt een vriendelijke opmerking maken die echter hatelijk bedoeld is.
Dat komt door de manier waarop je iets zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hatelijk is een bijvoegelijk naamwoord. Dit bijvoegelijk naamwoord zegt iets over bijv. een opmerking, een gezegde, een uitspraak, een gevoel iets dus wat een persoon betreft. Een boek bijv. kan nooit hatelijk zijn als voorwerp, wel als er 'naar' geschreven wordt over personen in de zin van ; 'afschuw, weerzinwekkend,een grondige hekel aan de personen of uitspraken van de personages in het boek 'hebbend en dit ook op te schrijven. Dan wordt het een boek vol hatelijkheden of een haat opwekkend boek.
Haat is dus een gevoel dat gerelateerd wordt aan personen en niet aan voorwerpen. Een hatelijk mens kan dus wel, maar een hatelijke fiets niet. Die kan alleen haatopwekkend zijn als je er een grondige afschuw voor hebt.
amc