wanneer zeg je nou; 'als ik' en wanneer 'dan mij' ?

bijv. : jij bent groter als ik of jij bent groter dan mij ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
80.8K

Het beste antwoord

Als gebruik je als je twee gelijkwaardige dingen naast elkaar zet. Ik ben NET ZO GROOT ALS jij.

Als er verschil is, groter of kleiner, roder, groener, linkser of zelfs homosexueler, dan gebruik je altijd dan.

Dus:

Hetzelfde ALS hetzelfde,

Iets anders DAN iets anders.
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Jij bent [niet] (net)zo slim ALS ik gelijkwaardigheid met een ontkenning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt! van uw antwoord snap ik tenminste iets :)

Andere antwoorden (7)

Groter dan ik. bijna goed;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet mee eens..?
het is:
even groot als
even veel als
even duur als

en groter dan
kleiner dan
meer dan
etc.
itsme
13 jaar geleden
Groter dan....
Even groot als...

Ik ben groter dan jij. Dat huis is mooier dan mijn huis enz.

Ik ben even groot als jij, maar groter dan jouw zus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Als ik' zeg je in een zin als: 'Als ik de lotto win, dan...'

"Correct is: hij is groter dan ik.

De voegwoorden van vergelijking als (na de stellende trap) en dan (na de vergrotende trap) staan in veel gevallen voor een zelfstandig naamwoord of een persoonlijk voornaamwoord (zo dom als een ezel, het hemd is nader dan de rok). Ze worden daardoor ook wel opgevat als voorzetsels. Dit blijkt uit het gebruik van niet-onderwerpsvormen van voornaamwoorden na als of dan, ook wanneer het zinsverband onderwerpsvormen vereist.

Deze ontwikkeling, die zich overigens ook in het Engels heeft voorgedaan en daar verder is (he is taller than me is mogelijk en geaccepteerd naast he is taller than I am), is al geruime tijd gaande, maar wordt tot nog toe door taalvoorschriften tegengewerkt. In veel gevallen wordt hierbij gewezen op het feit dat het voornaamwoord na als of dan kan worden aangevuld tot een hele zin waarin het voornaamwoord het onderwerp is:

(1a) Hij is groter dan ik (ben).

(1b) Hij is groter dan mij is. (uitgesloten)

Voorwerpsvormen van voornaamwoorden na als en dan komen overigens wel voor; in sommige gevallen is beter dan mij mogelijk naast beter dan ik, maar met een heel andere betekenis:

(2a) Jij vindt hem beter dan mij.

(2b) Jij vindt hem beter dan ik.

In deze zinnen worden twee oordelen met elkaar vergeleken. In (2a) oordeelt één persoon (jij) over twee personen (hem en mij); de betekenis van deze zin is, dat 'jij hem beter vindt dan jij mij vindt'. In (2b) oordelen twee personen (ik en jij) over één persoon (hem); bedoeld wordt, dat 'jij hem beter vindt dan ik hem vind'.
Bijzonderheid

De voegwoorden als en dan kunnen beide zowel zinsdelen als zinnen verbinden. Wanneer ze zinnen met elkaar verbinden, kunnen ze natuurlijk niet als voorzetsel worden opgevat:

(3) Hij liep net zo snel weer het gebouw uit als hij het gebouw binnengekomen was.

(4) Ze bleek tot veel meer in staat te zijn dan ze zelf voor mogelijk had gehouden."

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/355
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gedaan. Maar Nederlands is een onmogelijke taal om uit te leggen. Leg eens het voorbeeld 2 uit aan een Fransman die Nederlands wil leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet voorbehouden aan het Nederlands hoor, de grammatica van een taal is doorgaans het moeilijkste onderdeel als je een taal wilt leren (en zelfs autochtone sprekers hebben er vaak moeite mee!).
groter dan mijn en hetzelfde als mij

ik is stam
ik loop
als ik plus stam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij maakt er ook een soepje van:
Mijn is een bezittelijk voornaamwoord!
Dus eigenlijk, als je een overeenkomst aangeeft: Als
Als je een verschil aangeeft: Dan
Hij is even groot 'als' ik. (overeenkomst)
Hij is groter 'dan' ik. (verschil)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is groter dan mij . Na de vergrotende trap is het dan . Maar .... Hij is net zo groot als ik . Wanneer je zegt :hij is groter als mij , dan is dat 'n Germanisme . Dat is er in de loop der tijd ingeslopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Groter dan IK" dan altijd nog!
"groter als mij" is nog meer correct dan "groter dan mij".
rose
13 jaar geleden
Hippo, je bedoelt correcter (meer correct is nog altijd een Anglicisme) neem ik aan...