Waar komt het woord "pardon" vandaan?

Waar komt het woord "pardon" vandaan? Welke taal? Wanneer is het uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Antwoorden (3)

Het "Pardon" - (Vergiffenis), is een bedevaartprocessie die vooral in sommige plaatsen in Bretagne wordt gehouden tijdens herdenkingen van plaatselijke heiligen. Op hun herdenkingsdatums worden deze "Pardons" in processies gehouden.

"Pardons" zijn godsdienstige plechtigheden, waarbij bedevaartgangers in processies, vaandels, relikwieën en kruisbeelden worden meegedragen. In Bretonse klederdracht trekken ze naar een kerk waar een heilige wordt vereerd. Daar wordt dan vergiffenis (pardon) gevraagd, een wens gedaan of een gelofte vervuld. De bedevaarders zijn nog zeer vaak gekleed in de dracht van de streek.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Pardon' komt uit het Frans en betekent 'excuus'.
De eerste vermelding in een Nederlands woordenboek was in 1840, maar al lang daarvoor was het natuurlijk een gewoon Frans woord, dus je zou op een Franse etymologiesite kunnen kijken als je wilt weten hoe oud het daar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, Timaz was vergeten te vermelden dat het uit het Frans kwam.
Goed gezien "meester Hippo", +je
Het komt van het oud-Franse pardonner, wat "vergeven" betekent. En dat komt weer het Latijnse perdonare (welgemeend doen toekomen), samengesteld uit per = door middel van, en donare = schenken. Rond 1300 kreeg het de betekenis van het zonder straf afdoen van een vergrijp. In de vroege veertiende eeuw eerst alleen met juridische bedoeling; en sinds ongeveer 1540 met de afgezwakte strekking van 'excuus voor een foutje'.
Amadea