Wat is de definitie van groepsdynamica?

Ik ben op zoek naar een een duidelijke en eenvoudige omschrijving/definitie van groepsdynamica.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.9K

Antwoorden (3)

Groepsdynamica is de neerslag van het bestuderen van mensen in groepen in een directe contactsituatie.
De processen in die groepen blijken volgens een bepaalde wetmatigheid te verlopen. Ook vervullen mensen in zo n groep een bepaalde herkenbare rol. B.v. de initiatiefnemer, de leider, de informele leider etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groepsdynamica is een menswetenschap en wel die tussen de psychologie en de sociologie.

De psychologie houdt zich bezig met het bestuderen van het menselijke gedrag van het individu. De sociologie bestudeert de totaliteit van de omgeving (m.a.w de maatschappij).

Conclusie: Groepsdynamica houdt zich dus bezig met de studie van het menselijke gedrag in groepsverband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groepsdynamica is het bestuderen van een groep mensen
( een team).
Er wordt gekeken hoe de groep zich onderling gedraagt.
Of de groep onderling betrokken is en hoeveel.
Men kijkt dan bijv. hoe een gebeurtenis die plaatsvindt bij één van de leden zich uitwerkt op de groep.
Er wordt gekeken naar de structuur van een groep. In groepen ontstaan nl. normen, gedeelde gedragsregels, rollen en machtrelaties.
ook de motivatie van een groep is belangrijk. Voldoet één persoon niet aan een gezamenlijk belang doordat deze niet gemotiveerd is dan kan de hele groep falen en hoe gaat de groep er dan mee om? Is de hele groep zich bewust van het behalen van een bepaald doel?

De dynamiek van een groep wordt dus bestudeerd, ofwel de animo, levendigheid, snelheid, vitaliteit van de groep.
amc