Zijn er Nederlandse woorden die uniek zijn en wereldwijd gebruikt worden?

Als voorbeeld (en de enigste die ik kan bedenken):

Apartheid

Voor zover ik kan bedenken is er in geen Enkele wereldtaal (!) 1 woord wat exact de zelfde lading dekt (in engels komt racial separation het dichte bij).

Of zit ik nu met dit woord nu ook fout en is er wel een ander woord voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Antwoorden (14)

Poldermodel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coffeeshop... Daar is ook helemaal geen buitenlands woord voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er meer; berm, boomslang, gas, opperhoofd, etc.

Toegevoegd op 05-06-2009 10:16:52
dit is alleen engels, maar dat is een wereldtaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom noem je ze niet alle 55?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar ben ik te lui voor...
Ik heb wel eens gehoord dat veel van onze scheepvaarttermen zijn overgenomen door de Engelsen. En door de Russen, omdat een tsaar hier een tijd in de leer is geweest.

Engelse scheepvaarttermen zouden dan zijn schooner (schoener), trawler (treiler), taw (touw).

Ik kan niet garanderen dat dit juist is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij het woord 'vaas' (iets waar we bloemen in doen). Wordt in het engels ook als vaas uitgesproken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal termen die inderdaad Nederlands zijn maar en uniek wereldwijd worden gebruikt. Je moet hier vooral denken aan termen in Nederlands specialisme. Water beheersing. Polder is een Nederlands woord, dijk (spel je wel iets anders maar spreek je hetzelfde uit) en bijvoorbeeld dam. Ook ben ik met wat onderzoek er achter gekomen dat holster en pit vreemd genoeg allemaal in het Nederlands. Ook zijn termen uit de marine vooral van Nederlandse origine. Zo zijn de woorden dek Nederlands en dril Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vergeet het woord dijk (dyke) niet!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd dat New York nog Nieuw Amsterdam heette is de term "Yankees" ontstaan - van de samenvoeging Jan-Kees, maar ik weet niet meer hoe het zo gekomen is......
En waarschijnlijk in die zelfde tijd heeft een nederlands-sprekend mens "All Correct" afgekort tot "OK" = Okay.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Pieneut
- Lijp
- Hoterdebotel
- Bullen
- Dijk
- Polder
- Ijlen
- Gekkerd
- Zindelijk
- Krielkip
- Afpeigeren
- Bamzaaien
- Pief
- Amsterdammertje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een echt uniek Nederlands woord dat werd gebruikt in alle talen ten tijde van de apartheid in Zuid Afrika en dat is, jawel, apartheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben er eentje in de maak ;-)

" Kheppum! "

Eerst moet het nog een bekende en nieuwe Nederlandse term worden en dan wereldwijd *smile*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannequin.

Oorspronkelijk betekende het 'het manneke' waar drenthse naaisters hun kleding op paste. Nu is het verbasterd naar het Frans, en gaat het over zo'n dame die over de catwalk huppelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de wiskunde (matrix theorie) is het Nederlandse woordje eigen voor de begrippen eigenwaarde, eigenvector en eigenruimte overgenomen in het Engels. Weliswaar gebruiken ze vaak eigenvalue en eigenspace maar toch telt deze hier wel mee, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rijsttafel