Wanneer gebruikt(e) men 'den'?

Den, ipv de of het?
Dus bijvoorbeeld 'Nieuws van den Dag.'.
Wanneer wordt/werd dat 'den' gebruikt....?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.7K

Het beste antwoord

"Den" werd gebruikt als lidwoord voor mannelijke woorden bij meewerkend en lijdend voorwerp. het was: ik heb den man gezien (lijdend voorwerp), maar: de man heeft mij gezien. Ik heb den man een boek gegeven (meewerkend voorwerp), maar: de man heeft mij een boek gegeven. Het is uit de tijd dat in het nederlands nog naamvallen gebruikt werden.
Ik leerde omstreeks 1943 het ezelsbruggetje: Als je de man (of stoel of een ander mannelijk woord) door "hem" kunt vervangen, moet het "den" zijn. Men moest dus wel van alle woorden het geslacht weten. Kom daar nu nog maar eens om. Van heel wat woorden is niet eens bekend wat het geslacht ervan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is er zo ingeslopen maar het is geen normale nederlandse zin die je beschrijft.Je gebruikt den wel bij Den Haag,Den bosch enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
-1. Zo heette zelfs een krant.
http://www.oorlogskranten.nl/k0046_01.html
Eigenlijk is het iets uit de tijd,dat we in Nederland nog met naamvallen werkten. Tegenwoordig is den,behalve bij Kerstfeest en kerstliederen erg archaïsch.
IK dacht, maar kan me vergissen, dat het het de 4e naamval was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Nederlands vóór de Tweede Wereldoorlog.
In de "Gentse' taal wordt dat nog altijd gebruikt , de sch ....bijvoorbeeld in Gentsch ..ook nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lidwoord den werd tot kort na WO II in de geschreven taal nog aangeleerd voor mannelijke woorden (woorden hebben immers een geslacht), het was de mannelijke vorm van de.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kwam blijkbaar vooral voor na een voorzetsel (zie link)
rose