Gebruikt iemand nog de uitdrukkingen: "Ik ben genaakt" of "ik genaakte" ?

Ongenaakbaar zal misschien nog wel eens voorkomen, maar dat is een negatieve vorm van genaakbaar, van het werkwoord genaken, dat zoiets als benaderen / toenaderen betekent.

Gebruiken jullie bovenstaande uitdrukkingen zelf wel eens of ken je mensen die ze gebruiken?

Iedereen bedankt voor de antwoorden, er kan er maar een het beste antwoord zijn en die is in dit geval moeilijk te bepalen, toch heb ik een keuze gemaakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Nee, ken ik niet.

Soms gebruik ik zulke niet-bestaande ontkenningen voor de grap. Dan zeg ik tegen een collega dat hij er vandaag erg guur uitziet. Is hij verbaasd, dan zeg ik dat dat toch beter is dan dat hij er onguur uit zou zien.

Afgelopen week, toen de wind ging liggen, werd het lekker stuimig weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja volgens mij is iets of iemand 'nozel' noemen net zoiets, althans het woord nozel zal wel een betekenis hebben, maar we kennen het denk ik voornamelijk nog van de vorm onnozel.

Andere antwoorden (4)

Nakend is in het Belgisch, aankomend, komende...
Dat ken ik wel... maar niet wat jij zegt, ik ben niet genaakt, nog nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag,
Dat heb ik nou nog nooit iemand horen zeggen.
Ik heb het wel eens gelezen op school toen ik werkwoordsvormen in moest vullen.. Dat boekje viel beetje uitelkaar van ellende maar er zijn vast nog wel mensen die het gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hij was niet te genaken." zo'n halve eeuw geleden één keer horen gebruiken. 'Hij genaakte een muzikaal hoogtepunt...' een keer gelezen lang geleden (Couperus?).
Zelf heb ik het nooit gebruikt hoewel ik sommige anachronismen best leuk vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet kon slapen zei mijn moeder vroeger, probeer t maar anders ben je morgen niet om te genaken