Wat is taal?

Lijkt heel simpel maar is het volgens mij niet. Wat is een goede definitie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Woorden, uitspraak, symbolen en methoden om die te combineren, die door een gemeenschap worden begrepen.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

een verzameling klanken waarmee mensen begrippen kunnen uitwisselen via luchttrillingen.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:31:52
niet alleen via luchttrillingen, maar via een medium.
Dit medium kan van alles zijn; lucht, papier, morse, postduiven, Internet, etc.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:34:50
de klanken kunnen ook symbolisch worden weergegeven zodat een ander het ze kan interpreteren. Dit noemen we "schrift".
Als de zender en de ontvanger van taal elkaars symbolen of klanken niet kennen dan begrijpen ze elkaar niet.
En als ze allebei dezelfde taal kennen, dan begrijpen ze elkaar ook vaak niet :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Enneh, als je dan wat opschrijft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oja, je kunt het ook asynchroon uitwisselen, daar heb je een punt.
ff mijn antwoord aanpassen!
Communicatie middels je spraakkanaal.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:58:08
@Antwoordman:
Je hebt gelijk.
Dan is 't communicatie via papier. En natuurlijk kan 't ook via de PC, bijvoorbeeld.
Dus een betere definitie is waarschijnlijk 'Communicatie via woorden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Enneh, als je dan wat opschrijft?
Taal is niet alleen communicatie via spraak. Ook non verbale communicatie is taal, maar nog meer gebarentaal omdat deze ook een eigen grammatica heeft. En taal hoeft niet perse uitgesproken te worden, er is ook geschreven taal.

Daarom denk ik dat taal een manier is van organismen om met elkaar te communiceren. Mensen hebben een hele hoge taalontwikkeling en een groot deel van de grote hersenen is hier mee bezig.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:30:38
Een belangrijke eigenschap van taal is dat het regels kent: de grammatica.

Toegevoegd op 29-05-2009 19:52:16
Mijn definitie is dus: Taal is een manier van vooral hogere organismen om te communiceren volgens afgesproken regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Organismen? Weet je dat zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm. moeilijk. Dat is afhankelijk van hoe je taal definieert. Als het een verzameling van klanken is waarmee je communiceert dan zullen zeker bepaalde apensoorten "taal" gebruiken. Ook dolfijnen gebruiken taal: http://www.ethologie.nl/voorbeelden/dolfijnen.htm De mens is hier het verst in met geschreven taal, maar taal als basis van communicatie is wel iets universeler. Maar dan wordt de scheidingslijn tussen communicatie en taal wel minder scherp. Ik zou zeker niet zo ver willen gaan dat alle organismen "taal" gebruiken.
elke vorm van communicatie kun je zien als taal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie Xinix! +1
AWM
14 jaar geleden
Daarmee geef je een definitie van communicatie. Nu nog die van taal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke vorm van gegevensuitwisseling/communicatie is taal... de een reageert op de ander en vice versa... Net zoiets als wij nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik ook al. Alleen vind ik dat bij taal er wel sprake is van een set van regels, de grammatica. Een vlinder kan met zijn geurstoffen over twee kilometer afstand communiceren met een vrouwtje om te laten weten dat er een interessante partner is. Dat is een vorm van communicatie die ik geen taal meer zou willen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zit het dan met non-verbale communicatie?
Taal is waarschijnlijk de eigenschap die de mens het onderscheidt van andere diersoorten: Mensen kunnen door spraakklanken, tekens, gebaren en lichaamstaal hun gedachten en gevoelens aan anderen kenbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een set van symbolen die mensen kunnen uitwisselen zodat zij kunnen vermoeden dat in de anders brein soortgelijke gedachtenprocessen zich afspelen als bij henzelf.

Het blijft bij een vermoeden:) Je ziet onmiddelijk aan deze definitie wat er allemaal fout kan gaan bij communiceren, en dat gaat het dan ook.

Ik denk iets, en ik wil dat met iemand delen of bespreken
- Ik kies een set symbolen (een taal, of gebaren, oid)
- de ander moet het goed kunnen waarnemen
- Interpreteren, dus weer omzetten in een gedachte

en vice versa weer. Op elk van deze punten KAN er een verstoring plaatsvinden. Je kiest de verkeerde woorden, met een andere definitie dan gebruikelijk. De ander kan het niet verstaan, of de intonatie komt niet goed over. De interpretatie gaat verkeerd en leidt tot een compleet andere visie.
Dan zijn de poppen aan het dansen

Je hiervan bewust zijn en heel veel checken en herchecken kan helpen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal is een communicatiesysteem dat betekenis weergeeft en overbrengt. De gesproken taal betreft klanken en de geschreven taal schrifttekens, oftewel een alfabet met bijbehorende grammatica.

Op taal in woord en geschrift zijn vervolgens weer aanvullingen als gebarentaal, lichaamstaal, computertaal en ga nog maar even door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal is één van de manieren om een boodschap in een bepaalde context van een zender naar een ontvanger te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die BvB;

Om een vorm van communicatie een taal te kunnen noemen zal het toch aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Ik hou het erop dat een taal een stelsel van afspraken en codes is dat is bedoeld om te kunnen communiceren.