Hoe worden woorden genoemd waarvan delen tegengesteld aan elkaar zijn? Voorbeeld: "volledig".

Meer voorbeelden ken ik niet. Zou er wel meer willen weten, overigens!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
20.3K

Het beste antwoord

OK, wel een antwoord op het eerste deel van je vraag: Een oxymoron is een stijlfiguur waarbij twee woorden die elkaar in hun letterlijke betekenis tegenspreken toch worden gecombineerd tot één begrip.

Een leuk voorbeeld is: Zeeland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxymoron_%28stijlfiguur%29

Echter op deze pagina van wikipedia zie ik ook staan dat volledig geen oxymoron is. Dit is dus geen goed voorbeeld. Het wordt er genoemd als "Ogenschijnlijk grapje in de woordvorm".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat noemt men 'Antoniemen'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de samenstellende delen van een woord elkaar "lijken" tegen te spreken, zoals bij volledig, dan is er geen speciale naam voor.

Zoals bij:

boosaardig (boos en aardig)
leedvermaak (leed en vermaak)
volledig (vol en ledig/leeg)
volledigheidshalve (vol, ledig/leeg en half)
volwassen kind (volwassen en kind)

De tegenspraak klopt niet want:

-aardig betekent hier niet: "vriendelijk", maar "naar zijn aard".
Tussen leed en vermaak is geen tegenspraak: het leed wordt gevoeld door één persoon, het vermaak daarover door een andere.
-ledig betekent niet "leeg", maar "van leden": iets wat volledig is, bezit alle leden.
Kind kan betekenen: "onvolwassen persoon", maar ook: "zoon of dochter", ook als die volwassen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen zijn hier vaak inventief; ik hoor soms samenstellingen als 'keizacht', 'reuzeklein'. Maar of deze tot het ABN gerekend worden, betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij dit soort woordgrapjes kijk ik altijd in de Opperlandse taal- & letterkunde (in dit geval pagina 160) van Hugo Brandt Corstius, hij noemt dit soort woorden Basalt-woorden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De mooiste: zeemeermin
(met de twee tegenstellingen zee-meer én meer-min)