Zou een rigoureuze spellingshervorming goed zijn?

Ik zie een hoop vragen langskomen over het niveau van de spelling van het Nederlands. Nederlands lezen is niet moeilijk, omdat je twee woorden die er hetzelfde uitzien niet op twee manieren uitspreekt (in het Engels heb je dit wel: through en thorough bijvoorbeeld). Andersom is vaak het probleem, moet er een t achter of niet? Zouden we niet naar een spelling kunnen gaan die vrijwel fonetisch is? Kijk naar het Afrikaans, dat is een stuk meer gevormd naar zijn uitspraak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (5)

Uiteindelijk zal het daar wel op uitdraaien. Als bepaalde woorden maar door genoeg mensen "fout" worden geschreven, worden de in de loop der tijd vanzelf "goed". Dat is nu eenmaal hoe de (schrijf)taal zich ontwikkelt.
Een rigoureuze hervorming is denk ik niet haalbaar.
bamibal
13 jaar geleden
interessante vraag, maar ik geloof dat het merendeel van de mensen dat in het Nederlands schrijft het Nederlands vrij goed onder de knie heeft.
Met de door jou voorgestelde rigoureuze spellingshervorming benadeel je denk ik meer mensen dan met het handhaven van de relatief eenvoudige grammatica. Volgens mij begint het allemaal op de basisschool met goede en duidelijke uitleg en oefening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn mening is, dat er op de basisscholen meer op gehaert moet worden. Niet alleen in de lessen Nederlands of Taal, maar ook bij toetsen rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis enz. Dus wel degelijk beoordelen op grammatica, en niet alleen op wat ze bedoelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
gehaert moet zijn gehamerd. Ook ík maak wel eens een foutje.
13 jaar geleden
Nee, regels moeten er zijn anders wordt het te verwarrend
Denk maar eens aan het woord -ligt-. Dat heb je nl. ook met -ch- dan heeft het een heel andere betekenis. Ook bijv; worden of woorden, stoort of stort enz. Vrijwel fonetisch kan dus niet.
Je weet soms ook vaak niet waar de klemtoon moet liggen. Schrijf je bijv. onmidelijk wordt dan de - i - uitgesproken als -ie, of is het onmideelijk? Het zou een zootje worden als iedereen zou schrijven zoals hij/zij denkt dat het klinkt. je zou niet meer weten wat er bedoeld wordt. Kijk, onze taal zal sowieso niet meer foutloos geschreven worden. Velen kennen de regels niet en er wordt ook niet meer zo opgelet. Voor officiële brieven wordt vaak spellingcontrole gebruikt dus....
Van d- dt- t zal niemand meer wakker liggen, het stoort alleen diegene die wel taalkundig gevoelig is. Maar er moet wel rekening gehouden worden met dubbele medeklinkers anders zou je niet weten wat het betekent als je ziet staan stelen wanneer er eigenlijk stellen bedoeld wordt. en zo zijn er meer van die woorden die goed geschreven moeten worden.
amc
13 jaar geleden
De Nederlandse taal is op een aantal punten onnodig ingewikkeld. Voor taal puristen misschien leuk, maar in dagelijks gebruik onnodig.

Doelstelling van taal is communiceren en begrijpen. Als dat slaagt met een vereenvoudigde taal is dat voor mij prima.