Ons land heeft 2 namen. (Nederland en Holland dus) Wat is hiervan de reden/ oorsprong?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
18.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon ook in Nederland, maar waar ligt Holland dan? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
H-O-L-L-A-N-D , Holland spreekt een woordje mee!
Toch geloof ik dat Holland in zeker zin een synoniem is voor Nederland en dat je daarvan geen principiele discussie moet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet als naam nog 'de lage landen'

Het beste antwoord

Holland wordt vooral in het buitenland gebruikt.
http://www.holland.com/global/

Het komt van het graafschap Holland wat al in 1101 zo genoemd werd en wat na 1572 een van de belangrijkste gewesten in deze streek was.
Toen had je nog niet de landen zoals Nederland en Belgie en Duitsland, maar waren het allemaal kleine graafschappen.
Wat in de buurt van Holland lag, werd vaak ook zo genoemd.
Het gaat dus om wat nu de provincies Noord- en Zuid Holland zijn.
In de Grondwet van 1814 werd Holland ingesteld als ongedeelde provincie in het Vorstendom der Verenigde Nederlanden.
In 1815 werd Holland een provincie in het Koninkrijk der Nederlanden. Om de dominantie van Holland te verminderen werd de provincie in 1840 gesplitst in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland.

Maar steeds vaker wordt ook in het buitenland gesproken over The Netherlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Holland wordt slechts in een beperkt gebied gebruikt. Ik als Fries voel me absoluut geen hollander, maar alleen een nederlander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat sommige mensen hier zeggen dat ze zich geen Hollander voelen maar Nederlander. Terwijl als het Nederlands elftal speelt bijna iedereen Hup Holland Hup zingt, ipv Hup Nederland Hup.

Holland wordt als metonymia in het buitenland vaak gebruikt voor heel Nederland. De oorsprong hiervan ligt waarschijnlijk in het feit dat Noord- en Zuid- Holland in het verleden een belangrijke politieke en culturele rol speelden voor de rest van Nederland. Bovendien is Holland makkelijk uit te spreken, ook voor buitenlanders.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten tijde van de Republiek waren er zeven gewestenen was Holland veruit de machtigste.
Ik ben zeker geen Hollander maar wel een Fries en Nederlander. (in die volgorde)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel mijn wiegje op een van de Zuid-Hollandse eilanden stond komt het niet in mijn bolle kop op om een Groninger of een Limburger een Hollander te noemen. Natuurlijk ligt die naamsverwarring aan de Hollandse dominantie in vroeger eeuwen maar die heeft nog heel lang doorgewerkt waardoor o.a. Groningers en Limburgers (kolen, gas) zich als bewoners van wingewesten voelden. Het is grotendeels wel gesleten, dunkt mij, maar ook nu nog is lang niet iedereen behept met dat Nationale Nederlandse eenheidsgevoel. Als dat ook nog eens 'Hollands' genoemd wordt klinkt dat menigeen als een blasfemisme in de oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is Holland maar een deel van Holland, maar met name in het buitenland wordt het veel gebruikt in plaats van het lange The Netherlands, Die Niederlande, les Pays Bas, Los Paisos Bajos etcetera. Bovendien is het wat internationaler, zoals je kunt zien aan bovenstaande.

Vergelijk het maar met hoe wij altijd Rusland zeiden als we de Sovjet-Unie bedoelden, of Amerika voor de Verenigde Staten Van, of Engeland als we Groot Brittannië bedoelen. Niet helemaal correct, maar wel duidelijk, en ze snappen overal wat je bedoelt. Bovendien bekt het beter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, eerste zin ; eigenlijk is Holland maar een deel van Nederland :schaam:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of Groot Brittanië als we het Verenigd Koninkrijk van Groot Brittanië en Ierland bedoelen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ja, mooie aanvulling !!
Ons land heeft niet 2 namen, maar slechts 1; Nederland.

In het buitenland noemt men ons land vaak Holland en dan bedoelen ze Nederland en niet de provincies Holland.

Dit komt omdat tijdens de ontdekkingsreizen het gewest Holland een grote rol speelde. Veel mensen op de schepen kwamen ook uit Holland en voelde en noemde zich ook Hollanders. De buitenlanders schreven en spraken dan ook over de Hollanders en...dat doen ze nu nog!

Ik woon in Kaapstad en hier moet ik ook elke keer aan die Afrikaners uitleggen dat ik uit Nederland kom en niet uit Holland. Overigens riep ik tijdens het voetbal wel luidkeels "Let's go Holland, let's go!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland = Laag-land
Holland = Hol-land ?
13 jaar geleden
Ten tijde van de Republiek waren er zeven gewesten en daarvan was Holland veruit de machtigste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het land nu Nederland, Holland of de Lage Landen wordt genoemd, de letterlijke betekenis is hetzelfde: een plat land. Misschien is Holland zo langzamerhand de beste naam, want dat klinkt uitgeholder en lijkt me een beeldender omschrijving geven van een steeds verder onder de zeespiegel zakkend landschap omringd door dijken (geldt nog niet voor Limburg en andere hoger gelegen provincies).

Toegevoegd na 3 minuten:
oeioei, ik schreef: een plat land, maar had natuurlijk moeten schrijven : een laag land
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat er Friezen zijn die enigszins fanatiek op deze vraag reageren. Hun Friese voorouders waren het namelijk die eertijds (ca 550 jaar geleden geloof ik) het gebied dat we nu Zuid-Holland noemen, de naam "holt land" gaven: een gebied met veel hout ("holt"... bomen).
Zo vertelde ooit mijn geschiedenisleraar en zo kom ik het inmiddels ook op verschillende websites tegen.