als er 4 dagen in augustus vallen en 3 dagen en september waar hoort de week dan bij ? graag een link met een wettelijk antwoord. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is officieel week 35 (althans in het jaar 2017).
Bankoverschrijving bv overgeschreven in week 35 Maar ik vermoed dat u een speciale reden hebt om te weten bij welke maand deze week gerekend wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt voor de reactie maar ik bedoel hoort de week bij augustus of september?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan wat de bedoeling van de vraag is. Als bv uw dienstverband eindigt op 31 augustus horen de eerste vier dagen van week35 bij augustus. Begint uw dienstverband op 1 september dan horen de laatste drie dagen van week 35 bij september.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het betreft een vakantieregeling met co ouderschap. daarom is belangrijk om te weten als week 35 onder augustus valt. daarom had ik hier graag een wettelijke link van. ik hoor graag van u
tinus1969
6 jaar geleden
@Mark70, dit klinkt als een onduidelijke regeling in het echtscheidingsconvenant/omgangsregeling; wat is de letterlijke volledige regeling (dat zegt vaak meer dan de vraag, 'is dit augustus of september')
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De omschrijving 'week 35' betreft volgens de internationale standaard ISO 8601 alle zeven dagen die in deze week vallen, in welke maand doet niet ter zake. Zoals tinus1969 al opmerkt, zonder context is er alleen een algemeen antwoord mogelijk.
Inekez1
6 jaar geleden
Ik ben het eens met tinus. Als in het convenant staat 'de maand augustus' of 'de hele maand augusus' of 'alle dagen van de maand augustus' dan is dat 1 tot en met 31 augustus en geen dag langer. Als er staat 'week 35' dan is dat deels in augustus en deels in september. Alleen als er staat 'alle weken van de maand augustus' dan zou je daar die paar dagen van september bij kunnen rekenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank allemaal voor het meedenken ! dit is het convenant :
tijdens de zomervakantie: de eerste twee weken van juli en de eerste twee weken van augustus: de normale verblijfsregeling; tijdens de oneven jaren: de laatste 2 weken van juli bij mama en de laatste 2 weken van augustus bij papa; de even jaren omgekeerd
tinus1969
6 jaar geleden
@Mark70, dit is dus gewoon een slechte afspraak, die op geen enkele manier aansluit bij zowel logica (een maand is meer dan 4 weken), als bij schoolvakanties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus precies maar to the point zijn de laatste 2 weken van augustus in dit geval toch 34 en 35? omdat de week 4 dagen in aug en 3 dagen in sept valt? toch ?
tinus1969
6 jaar geleden
@Mark70, nogmaals, de hele regeling is vaag, omdat er staat (toegepast op het oneven jaar 2017):
-de eerste twee weken van augustus 'normale verblijfsregeling'
-de laatste twee weken van augustus bij papa. Maar augustus heeft 4,5 week, dus er missen sowieso een paar dagen. Je kunt dit namelijk ook lezen als iets dat zou moeten aansluiten; dus twee weken bij papa nadat er twee weken de 'normale regeling' is gevolgd; en die twee weken moeten weer aansluiten op 'de laatste 2 weken van juli bij mama. Wat is de 'normale regeling'?
Amadea
6 jaar geleden
De laatste twee weken van augustus bestaan volgens mij uit 18 t/m 24 augustus en 25 t/m 31 augustus.
Inekez1
6 jaar geleden
Amadea, dat zijn de laatste 14 dagen. Hoewel een week 7 dagen is, zijn het niet 7 willekeurige (opeenvolgende) dagen. Een week begint op maandag en eindigt op zondag. Het convenant is inderdaad onduidelijk. Ik vermoed dat er met 'laatste twee weken' standaard den 3e en 4e week wordt bedoeld. De eventueel 5e week van augustus ga je dan weer over op de normale verblijfsregeling. Duidelijk is in elk geval wel dat bedoeld is dat zowel papa als mama 2 weken heeft. Het ene jaar 2 weken in juli, het andere jaar 2 weken in augustus. Wellicht kun je ook nog in enig overleg bespreken welke 2 weken van augustus dat dan zijn, maar je kunt er geen 3 gaan claimen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hetgeen in een convenant staat moet duidelijk geformuleerd zijn en niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn.
De bepaling: ‘de laatste twee weken van juli bij de ene ouder en de laatste twee weken van augustus bij de andere ouder’ vraagt om interpretatiemoeilijkheden.
Beter zou de bepaling geweest zijn:
de laatste twee volle weken van de maand juli of de laatste twee volle weken van de maand augustus, maar gedane zaken nemen geen keer. Een week is zeven dagen, maar dan kan men nog kissebissen of de week op zondag of op maandag begint.
Als men ervan uitgaat dat de week op zondag begint geldt een week van zondag t/m zaterdag
Berekent men de week vanaf maandag dan geldt een week van maandag t/m zondag.
Maar hoofdzaak is: een week is een week is zeven dagen, ook een eerste of een laatste week.
Komt u er samen niet uit probeer het dan via een mediator/bemiddelaar, anders wordt het een gang naar de rechter via bv een kort geding. Toegevoegd na 16 minuten:
Beide partijen dienen naar redelijkheid en billijkheid het convenant te interpreteren en niet halsstarrig vast te houden aan een interpretatie die nadelig is voor één van de partijen, zeker als een interpretatie nadelig kan zijn voor het kind. Bronnen:
- http://www.advocaten.nl/conflicten-rond-de-omgangsregeling-naleven-en-afdwingen/
- http://www.wetrecht.nl/redelijkheid-en-billijkheid/
Amadea
6 jaar geleden
@Inekez1: Als jij vrij zou nemen van woensdag tot en met dinsdag noem je dat dan geen week vakantie? Een week is zeven dagen, onafhankelijk van welke de eerste dag van die week is.
Inekez1
6 jaar geleden
@Amadea. Hij vraagt om officiële bepalingen. Een week begint dan op maandag en eindigt op zondag.
"In België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag van de week." Een vakantie van woensdag t/m dinsdag heet dan gewoon 7 dagen vakantie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Week
tinus1969
6 jaar geleden
@Mark70, omdat de regeling vaag is, is het onverstandig om het over een sterk formele boeg te gooien. Je moet namelijk nog heel wat jaren voort met je ex (ik neem even aan dat het over jouzelf gaat).
Het is veel belangrijker om deze slechte afspraak te vervangen door een betere, zodat je volgend jaar beter weet waar je aan toe bent.

Het beste antwoord

Volgens de internationale standaard ISO 8601 is de eerste week van een jaar de week die vier of meer dagen van dat kalenderjaar bevat.
Naar analogie hiervan begint de eerste week van september op 4 september.
Als er nog vier dagen in augustus vallen, hoort deze week bij augustus.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank voor dit antwoord