Wat is de volledige tekst van gedicht over je niet betrokken voelen en de gevolgen daarvan?

Het gaat ongeveer zo: toen de joden een ster moesten dragen keken we weg, want we waren geen jood. Toen de homo's afgevoerd werden lieten we dat toe, want we waren geen homo.

2 jaar geleden
in: Poëzie
2.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Geen idee of iet iets is. Het lijkt van Patrick Lozès (voorzitter van het CRAN - Conseil Représentatif des Associations Noires de France) vandaan te komen. vervloekt de dag dat enkel Joden zich moeten verdedigen tegen het antisemitisme.
Vervloekt de dag dat enkel Afrikanen de discriminaties omwille hun huidskleur moeten uitschreeuwen.
Vervloekt de dag dat homo’s en lesbiennes zich alleen moeten teweer stellen tegen de homofobie.
Vervloekt de dag dat alleen Arabieren en Berbers zich moeten verdedigen tegen de clichees waaronder men de Noord-Afrikanen bedelft. Bron: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiXzrGQ18_1AhUB3KQKHZA_AawQFnoECAgQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.kuleuven.be%2Fthomas%2Fpage%2Fdownload%2F375092%2F&usg=AOvVaw27hFuu86StOIF9GjjLfHZ8
Rieneke1
2 jaar geleden
@Ozewiezewozewie... Bedankt, spreekt me erg aan, maar is niet wat ik zocht.

Het beste antwoord

Het is een gedicht de Duitser Martin Niemoller,

Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;

ik was immers geen communist.

Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;

ik was immers geen sociaaldemocraat.

Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;

ik was immers geen vakbondslid.

Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;

ik was immers geen Jood.

Toen ze mij kwamen halen

was er niemand meer, die nog protesteren kon.

Duitse (oorspronkelijke) versie:

Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen;

ich war ja kein Kommunist.

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen;

ich war ja kein Sozialdemokrat.

Als sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert;

ich war ja kein Gewerkschafter.

Als sie die Juden holten, habe ich nicht protestiert;

ich war ja kein Jude.

Als sie mich holten,

gab es keinen mehr, der protestieren konnte.
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
Bedankt! Deze zocht ik idd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Top ! Tóch gevonden :-)