waar vind ik een goede bron over eigenschappen van het "hedendaags gedicht"?

ik heb lang geleden nog poëzie geschreven.... en er enkele dingen uit voorgedragen tijdens mijn les literaire creatie.
men vond het "oubollig" maar er zaten wel goede dingen in. Dus ik zou de gedichten willen herwerken.
nu kreeg ik een resem tips, dat het niet "te toegankelijk mag zijn (want dat is passé")" bijvoorbeeld. dus ik heb een gedicht herwerkt zodat het wat minder toegankelijk was, maar dan zei de leerkracht dat "ik niet moest luisteren naar wat men voorschrijft".
De eerste keer kreeg ik ook het commentaar dat ik eigenlijk proza schreef met een poëziejasje. Zelfs over een gedicht waar ik al eens een prijs voor gekregen heb (ik was tweede). Dus ik heb ook dat gedicht herwerkt met de bronnen die ik vond over "poëzie" maar nu vindt men het "te vergezocht". Niet simpel dus.
In ieder geval; ik zou toch graag mijn gedichten "hedendaagser" maken. Nu heb ik al op internet veel opgezocht, maar krijg er geen lijn in....
Mocht me iemand dus op weg kunnen helpen.
Ik vraag geen voorbeelden van gedichten, want "hedendaags" is natuurlijk wel relatief. Ik vraag wel goede en betrouwbare bronnen over wat poëzie is. via internet of in boekvorm. Iets waar je bv. zelf al veel hebt kunnen uithalen, en wat ook herkenbaar is voor de hedendaagse poëzie.
Ik wil niet persee hoge punten scoren of zoiets, maar wel een meer hedendaagse schrijfstijl voor poëzie ontwikkelen.

7 jaar geleden
in: Poëzie
2.2K

Het beste antwoord

De poëzie is een bijzonder genre binnen de literatuur. Het biedt vrijheid en je kunt je creativiteit zoveel mogelijk benutten zoals je zelf wilt. Volg cursussen
Is het gedicht waard om gelezen te worden?
Komt de emotie over zonder sentimentaliteit?
Zeg meer met minder.
Maak gebruik van stijlmiddelen.
Let op het ritme en metrum.
Wees concreet en gebruik verbeelding, gebruik metaforen.
Het gebruik van strofes schept orde en biedt overzichtelijkheid. Als je strofes gebruikt dan is het mooier als ze op zichzelf een eenheid vormen en op natuurlijke wijze doorlopen in de volgende.
Herschrijf, herschrijf en herschrijf.

Maar uiteindelijk bepaal jij dit helemaal zelf.

Toegevoegd na 12 uur:
Een hedendaags gedicht, hedendaagse poëzie betekent dat het van een hedendaagse dichter is.
Een kenmerk van poëzie is dat je poëzie vaak op verschillende manieren op kunt vatten. Ook wordt bij poëzie op elk woord gelet, de woordkeuze is erg belangrijk. Woorden worden niet alleen vanwege de betekenis gekozen, maar ook worden ze gekozen met het oog op associatie, klank en gevoel. Ook is het voordragen bij poëzie heel
belangrijk. Poëzie wordt vaak geschreven met de voordracht in het achterhoofd. Poëzie moet goed voor te dragen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De definitie van Poëzie, volgens een groot dichter (1.85m) Fred de Vries
http://www.woordzin.nl/wordpress/essay/wat-is-een-gedicht/
liveisgreat
7 jaar geleden
Mooi en verstaandbaar! dankjewel!