In de omgeving van mijn kinderen zie ik helemaal geen poesiealbums, maar vriendenboeken. En die hebben jongens ook, van Spiderman, Pokémon, Sesamstraat. En meisjes van K3, Little Princess, etc.

Vroeger was de maatschappij veel meer verzuild, deden ouders ook veel meer verkrampt over "dit is voor jongens, dat is voor meisjes". Dat wordt waarschijnlijk langzaamaan minder, en verschuift wellicht naar andere dingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Edo, toch merk ik nog vaak dat
mensen meisjes een pop geven en jongens een auto tje. Ook in de speelgoedwinkel is er een meisjes en jongenshoek. Sommige ouders laten hun kind wel met meiden dingen spelen, of hebben een jongen en meisje, zodat de kinderen met allebei het speelgoed kunnen spelen. Ik vond het als meisje leuk om met autotjes en tanks te spelen naast de barbie en het poppenhuis.
en dat mocht, gelukkig

Andere antwoorden (6)

Meisjes zijn vaak meer van het kleuren en plakken en vinden dit dus leuk. Jongens daarintegen bouwen en graven liever.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Willie;

Tijdens mijn lagere schooltijd was het absoluut not done voor jongens om een poesiealbum te hebben want dat was natuurlijk niet stoer. Toen mijn kinderen op de basisschool zaten (inmiddels vier jaar geleden) was het voor jongens én meisjes gebruikelijk om een vriendenboekje te hebben om rond te laten gaan; eigenlijk ook een soort poesiealbum, dus er is wel iets bereikt qua emancipatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat het weer een gekweekt ideaalbeeld is dat alleen meisjes een poeziealbum mogen hebben...

een poeziealbum is een soort van herinneringenboekje in de vorm van leuke gedichtjes/plaatjes en foto's, kan dus ook prima voor een jongen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had als jongeman ook een poeziealbum met tekeningen van mijn beste vrienden/vriendinnen en van een oom. En dan is hij nooit meer gebruikt. Het is en blijft een romantisch intimistische belevenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had een jongetje in de klas sie een poesiealbum had! Maar hij werd wel vreselijk gepest........ Ik denk dat jongens over het algemeen het gewoon niet stoer vinden om een poesiealbum te hebben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorsprong van het poesiealbum is heel interessant. Tot in de negentiende eeuw hadden veel dichteres de gewoonte een Album Amicorum te hanteren. Dat was een boek waar bevrienbde dichters een gedicht of tekst in schreven. Er zijn ook pagina's uit zulke albums waar (bekende) schilders een tekening op hebben gemaakt. Deze gewoonte is na een tijdje in obruik geraakt, maar is overgeslagen naar de 'gewone mensen'. Waarom het nu bij uitstek iets voor meisjes is zou ik niet weten, maar het lijkt me ook moeilijk daar een verklaring voor te vinden. Het meest logische lijkt me dat het voor meisjes nu eenmaal gangbaarder is om je vrienden te vragen een pagina in een boekje leuk aan te kleden met een versje en wat plakplaatjes. Overigens zou ik het leuk vinden als dichters het album amicorum weer invoerden.