wanneer is de traditie van poesie-albums opgehouden te bestaan?

Ongeveer, natuurlijk. Meisjes doen dit volgens mij al jaren niet meer. Ik geloof dat in de jaren 70, toen ik op de basisschool zat, meisjes er nog wel mee bezig waren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Poëzie
1.8K

Antwoorden (1)

Tot 2000 werden er nog poeziëversjes geschreven. Daarna is de traditie gestopt en werd het "vriendenboekje" populair.

Het poesiealbum is zo’n 400 jaar geleden ontstaan in de Duitse universitaire wereld. De studenten die vaak van universiteit naar universiteit zwierven lieten hun Bijbels signeren door medestudenten en professoren. Vaak kwam bij de handtekening een klein versje, een opdracht of een tekening.
Al snel werd de trend door de verschillende drukkerijen opgemerkt en ging men Bijbels drukken met meerdere blanco bladzijden voorin. De volgende stap was het drukken van boekjes met alleen blanco pagina’s.

Aan het eind van de 19e eeuw hebben de meisjes het poesiealbum overgenomen en kreeg het album de vorm en inhoud die we allemaal wel kennen.

Het album was lang het domein van jonge meisjes totdat het vriendenboekje werd geïntroduceerd. Een vriendenboek is een boekje met voorgedrukte bladzijden dat vooral door jonge schoolgaande kinderen wordt gebruikt om informatie en boodschappen van vrienden, familie en andere naasten in te verzamelen.
Er is vaak ruimte voor een pasfoto en soms ook voor een persoonlijke boodschap of tekening. Verder is het de bedoeling dat er persoonlijke gegevens en voorkeuren worden ingevuld, zoals naam, adres, school, hobby's, favoriet dier en favoriet muziekgenre.