Kan iemand me dit gedicht uitleggen?

Het komt van Hendrik Mattheus van Randwijk en gaat als volgt:
Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Poëzie
11.2K
Antoni
9 jaar geleden
De volledige tekst van het gedicht "Bericht aan de levenden" is als volgt: Allen, die hier tesamen zijn,
de levenden, de doden,
de handbreed, die ons scheidt, is klein,
wij zijn tesamen ontboden
voor het gericht ... Gedenk de liefste, die hier ligt,
de broeder, vrind of vader,
maar gun Uw ogen wijder zicht,
aanzie het land en alle mens tegader,
hoor dit bericht: Wij staan tesaam voor het gericht
voor goed of kwaad te kiezen,
een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.
Antoni
9 jaar geleden
De laatste regels kunnen ook zo worden geschreven: Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen.
Dan dooft het licht. Zie: http://www.vanderkrogt.net/standbeelden/object.php?record=NH04at

Het beste antwoord

Het is geen gedicht, maar slechts de slotregel ervan. Het volledige werk heet "Bericht aan de levenden". Verzetsman, journalist en literator Henk van Randwijk schreef het oorspronkelijk voor de erebegraafplaats in Bloemendaal. Ter nagedachtenis aan tijdens de Tweede Wereldoorlog gefusilleerde verzetsstrijders. Het hele gedicht spoort aan om de doden te gedenken (4 mei) en roept op tot `wijder zicht'. Nadenken over goed of kwaad, en daarnaar handelen. `Bedenk dat hetgeen gisteren bedreigd werd, heden en morgen opnieuw in gevaar kan verkeren.' In de laatste regels is de essentie samengebald met grote zeggingskracht.

Als het ergens oorlog is en de bevolking verzet zich daar niet tegen, dan betekent dat het einde van dat land. Want er zal uiteindelijk niemand over blijven.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je toegeeft aan overheersing zonder dat je verzet biedt, raakt het volk zijn ziel kwijt en verdwijnt de hoop.
"Dooft het licht" kun je op verschillende manieren uitleggen, het kan zijn 'de hoop verdwijnt' maar ook 'de beschaving verdwijnt'.
De schrijver was in de tweede wereldoorlog een verzetsstrijder. Als je het hele gedicht bekijkt, zie je dat het een soort ode aan de mensen die zich verzetten tegen tirannie is.