Wat is het metrum in het gedicht "uitvaart"?

Kan iemand me hiermee helpen, ik zie het namelijk niet.

Uitvaart

De Here had deze keer weer eens genomen en
met grote droefenis hadden wij kennis gegeven
en vertrokken wij om 2 uur van het sterfhuis.

In de eerste volgauto's zwijgend de mannen:
iets van aartsvaders hadden ze - hoewel de meesten
toch maar gewoon kantoorbediende waren.

Daarna onder troosteloze hoeden de vrouwen,
in het volle ornaat van de trieste frigiditeit
die recht op een stoel in de hemel geeft.

Maar waarom reed daarachter nu dat rode autootje
met die luidzingende chinees?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
1.6K

Het beste antwoord

Het metrum wordt bepaald door het ritme waarin beklemtoonde en niet beklemtoonde lettergrepen elkaar opvolgen. Om dat eens te bekijken zal ik bij een stukje van het gedicht proberen aan te geven waar de klemtonen komen; - is klemtoon, U is geen klemtoon.

De Here had deze keer weer eens genomen en
U - U U - U U - U U - U U

met grote droefenis hadden wij kennis gegeven
U - U - U U - U U - U U - U

en vertrokken wij om 2 uur van het sterfhuis.
U U - U - U - - U U - U

In de eerste volgauto’s zwijgend de mannen:
U U - U - U U - U U - U

iets van aartsvaders hadden ze - hoewel de meesten
- U - U U - U - - - U - U

toch maar gewoon kantoorbediende waren.
- - U - U - U U U - U

Daar laat ik het even bij.
Het is niet altijd even makkelijk om te bepalen waar de klemtoon ligt, dat hangt een beetje van de interpretatie van de lezer af. Dat op zich geeft al aan dat er geen vast metrum is. En als je kijkt naar de -jes en Utjes zie je daar dus ook weinig ritmisch patroon in zit. Enkel de eerste strofe lijkt op een dactylisch metrum, maar dat is mijn interpretatie... je zou namelijk ook de klemtoon van 'deze keer' in plaats van op 'de-' op 'keer' kunnen leggen.
Ik zou dus concluderen dat er geen metrum is... dat is trouwens vrij normaal bij moderne gedichten.