Wat wordt bedoeld met "een boek vol zilverwerk" in het versje over Katootje die altijd ziek is maar zondag niet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
16.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het liedje gaat over 'kortjakje' niet of Katootje. Trouwens Katootje ging naar de botermarkt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry: moet zijn 'over'.
Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Altijd_is_Kortjakje_ziek
Katootje en de botermarkt:http://nl.wikipedia.org/wiki/Catootje_(Wim_Sonneveld)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha leuke vraag.
Ik dacht dat ook vaak als ik het zong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja natuurlijk bedoel ik Kortjakje. Sry

Antwoorden (2)

Dat is haar kerkboek of gebedenboek. Die waren vaak versierd met een zilveren slot (voor de rijken dus, de arme mens moest het met minder doen)
Maar hierdoor kon Kortjakje aan de rest van de kerkgangers laten zien dat ze welgesteld was
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou eindelijk weet ik het!
Ik dacht toen ik klein was dat de bladzijden vol zaten met zilveren dingen hahaha.
Vond het altijd al vreemd.
Amadea
10 jaar geleden
Bijvoorbeeld zoiets: http://www.verzamelaars.net/veilingvinden/oktober/02330836.jpg
anneliez
10 jaar geleden
als kind kun je je gekke dingen in het hoofd halen mevrouwtje ;). Ik ken er ook nog wel een paar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/archief/article/detail/1703333/2006/03/02/Boeken-vol-zilverwerk.dhtml
Waar het om gaat hier is dat Kortjakje een hoertje was die door de weeks haar beroep uitoefende, maar zich daar zondelijk schuldig over voelde en daarom zondags naar de katholieke kerk ging om haar (zich daarvan bewuste) zonden af te kopen en een deel van haar verdiensten (zilverwerk) te doneren aan de kerk. Vergelijk Maria Magdalena, waar Jezus zijn voeten werden gewassen door Maria en haar zonden werden vergeven. Natuurlijk is het een ander verhaal wanneer zo iemand (kortjakje) dan weer gewoon het beroep bleef uitoefenen. Maar volgens de katholieke kerk kan je je zonden opbiechten en dan ben je vergeven. Daarom ging Kortjakje iedere zondag opnieuw weer naar de kerk omdat ze opnieuw weer tot dezelfde zonde was verleid en gaf weer een deel van haar verdienste uit schuldgevoel aan de kerk.

Eigenlijk is het lied uiteindelijk symbolisch bedoeld omdat iedereen zich schuldig maakt aan zonden en dat dan op een of andere manier afkoopt om te kunnen leven met zichzelf en zijn geloof. Vandaar dat het ook een kinderliedje kon worden, omdat we allemaal onschuldig worden geboren maar al snel in een of meer zonden vervallen maar zolang je je daar bewust van bent en je daar spijt van hebt God je altijd zal vergeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit een mooi antwoord, dat desondanks 3 negatieve duimen krijgt. Zijn zij het niet met dit antwoord eens ??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Altijd is Kortjakje ziek,
midden in de week maar zondags niet' Als je hieruit kunt halen dat ze feitelijk 'n hoertje was...
Dat zou alleen kunnen als je 'ziek' uitlegt als: bezig zijn met een zieke bezigheid, zoals de hoer spelen. Het zou zomaar kunnen hoor, maar om dat om te vormen tot een kinderliedje, dat is in mijn ogen ook wel 'ziek'.
Wij leerden dus vroeger een liedje over een hoertje... Kortjakje, dat kan best een bijnaam zijn voor een meisje dat er schaars gekleed bij liep.... kort jakje... Als je er over nadenkt best wel bizar...
'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kortjakje had waarschijnlijk een soa dat verklaard waarom ze gans de week ziek was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat er zoveel minnen worden gegeven door mensen die er blijkbaar niets van afweten, danwel onderzoek naar gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt ziek zal wel niet, maar ze lag wel heel de dag in bed. Dan wel niet alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beer, het is wel zo dat veel mensen denken dat het een hoer was, of het echt helemaal zo is zullen we nooit weten. Iets wat nu een kinderliedje is hoeft dat vroeger niet geweest te zijn. http://www.jmouders.nl/Themas/Vrije-Tijd/Vrije-Tijd/De-dubbele-bodem-van-Kortjakje.htm Verder is kapoentje een ander woord voor gecastreerde haan ofzo (Sinterklaas.....) dus er komen wel meer rare dingen voor in 'kinderliedjes'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitleg klopt inderdaad wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens heeft Caatpeeters gelijk, een boek voor zilverwerk is gewoon een boek vol zilverwerk: http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/archief/article/detail/1703333/2006/03/02/Boeken-vol-zilverwerk.dhtml Daarom geef ik ook een min en een plus aan het andere antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat boek vol zilverwerk slaat er op, dat Kortjakje (makkelijk zo'n kort jakje met dat beroep) een welgestelde vrouw was, verdiend met het horizontale beroep dat ze uit oefende.
Toch een plus voor dit gedeeltelijk goede antwoord.