Wie kan mij het gedicht 'De zeer oude zingt' van Lucebert uitleggen?

Ik heb er zelf lang over nagedacht, maar ik kan niet tot een vorm van uitleg komen. Er zal vast iets van een diepe gedachte achter zitten en deze zou ik graag willen weten. Wie helpt mij dit gedicht te snappen?

er is niet meer bij weinig
noch is er minder
nog is onzeker wat er was
wat wordt wordt willoos
eerst als het is is het ernst
het herinnert zich heilloos
en blijft ijlings

alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk

als het hart van de tijd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
4.8K

Het beste antwoord

Peter Hofman probeert in de Trouw van 31/01/2006 het gedicht te ontleden. (Letterlijk zegt hij o.a. dit: ''Mijn parafrase van regel 1-7: het gaat bij het zijn niet in de eerste plaats om de hoeveelheid; beslissend is of 'het' er is. Je weet nooit precies wat er was (regel 3): de werkelijke oorsprong der dingen is onzeker, onttrekt zich aan onze waarneming. En alles wat zich in een proces van ontwikkeling bevindt 'wordt willoos' (regel 4) en is dus niet in de hand te houden door wiens of welke wil dan ook. enz. ''

Omdat ik geen eigen uitleg heb hierbij de site.