Moet je hoofdletters en interpunctie gebruiken bij een gedicht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
13.8K

Antwoorden (2)

Dat is het mooie van dichten; zoiets mag je helemaal zelf weten. Dichterlijke vrijheid wordt dat genoemd.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wilde net hetzelfde antwoorden. Ik schrijf en dicht zelf ook.
Juist antwoord!
Niets 'moet' in dichten. Echter, omdat ik vermoed dat je het misschien wilt weten omdat je zelf een gedicht schrijft/moet schrijven, wil ik je erop wijzen dat er soms wel conventies over bestaan. Vandaar dit uitgebreide antwoord op een korte vraag. ;-)

Bepaalde soorten gedichten laten zich het best met dan wel zonder hoofdletters schrijven. Je kunt je wel voorstellen dat het vreemd is om een gedicht zonder hoofdletters te schrijven als je iets moet schrijven in de stijl van de Romantiek of het Realisme (zie Piet Paaltjens, eerste bronlink - aan het begin van elke regel een hoofdletter).
Schrijf je een gedicht in de stijl van een iets latere stroming, zoals de Tachtigers (rond 1880-90), dan kun je eraan denken een sonnet te schrijven waarin alleen de eerste letter van de zin een hoofdletter is, zoals Gorter (zie bronlink 2).
Tegenwoordig is een dichter werkelijk overal vrij in. Kijk naar het gedicht van Lucebert in bronlink 3: geen hoofdletters, geen punten, al is het wel herkenbaar als een sonnet. Wil je een dergelijk gedicht schrijven, dan zou het een beetje vreemd kunnen staan als je ieder woord met een hoofdletter begint.

Tot slot heb je nog een laatste categorie gedichten waarin het je volledig vrijstaat, maar waarin je je kunt voorstellen dat een hoofdletter/interpunctieteken voor verschil maakt voor de lezing van het gedicht. Kijk naar het volgende beroemde gedicht van Paul van Ostaijen (ik kan maar 3 bronnen toevoegen): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Boempaukeslag.jpg/220px-Boempaukeslag.jpg

Hopelijk heb je hier iets aan gehad. Interpunctietekens en hoofdletters zijn geen verplichting (in geen enkele dichtvorm) maar soms wordt er binnen een dichtstijl wel toe aangedrongen bepaalde conventies te volgen. Wees je daarvan bewust als je zelf een gedicht gaat schrijven!

Ik hoop dat mijn antwoord niet te langdradig is en dat je er iets mee kunt. Vriendelijke groet,
Amfi