Wie vertaalde/bewerkte als eerste De Internationale (het bekende socialistisch strijdlied van Eugène Pottier) in het Nederlands?

Henriette Roland Holst wordt doorgaans beschouwd als de eerste die het Franse lied L'Internationale van een Nederlandse tekst voorzag, maar ik meen gelezen te hebben dat er een eedere vertaling van dit lied is gevonden. Helaas weet ik niet waar ik dit las en wie die schrijver was. Wie helpt me verder?

11 jaar geleden
in: Poëzie
1.8K

Het beste antwoord

Volgens Jan Gielkens, is er een eerdere vertaling uit 1894 van Johan Visscher (1872-1945).

Het hele artikel, en ook de vertaling van Visscher, kun je hier lezen:
http://www.onvoltooidverleden.nl/index.php?id=95
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Musonius
11 jaar geleden
Dit is inderdaad het stuk dat ik zocht. Hartelijk dank voor deze snelle reactie.