Dat zou een vraag zijn in de gebiedende wijs.

Het probleem is dat de gebiedende wijs een bevel of verzoek is. Daarbij kun je iets dus niet vragen eisen. Ik heb de Nederlandse Grammatica voor Anderstaligen van A.M. Fontein er op na geslagen en normaliter is alles hierin terug te vinden. Echter, een vraag in de gebiedende wijs staat er niet tussen. Er bestaat echter geen regel die zegt dat de gebiedende wijs niet vragend zou kunnen zijn.

Een imperatieve vraag bestaat dus alleen in theorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gebiedende wijs (bevel), maar het is dus niet een echte "vraag" in die zin of het moet cynisch zijn gesteld. Voorbeelden: loop door, wees stil, houd je mond, eet door etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vraag kan zeker gebiedend of dwingend zijn, als iemand zegt 'Ga je weg of sla ik je weg?' dan is dat weinig vrijblijvend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ouder kan heel gebiedend aan een kind vragen:

Zou jij nou niet eens onmiddellijk ophouden???

Dat kan dan een imperatieve vraag genoemd worden.