Waarom kregen de joden overal de schuld van en werden ze onderdrukt en vermoord in de tweede wereldoorlog?

in de geschiedenisboeken staat dat ze altijd overal de schuld van kregen en ik wou weten hoezo dat is.
En ik bedoel niet alleen in WO II maar ze kregen ook de schuld van de pest ect ect
en nu wou ik weten waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is die vraag onlangs al niet langs gekomen? Zoek even
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@InekevL
nee niet dat ik weet want ik had de vraag wel eerder gesteld maar een foute vraag stelling waardoor hij verwijderd werd en het moderatie team zei toen dat deze vraag wel kon en nog niet is gevraagd

Het beste antwoord

Er zijn vele redenen:

Tot in de 19e was de gemiddelde kindersterfte erg hoog in Europa, door de slechte hygiëne die ze hanteren bij de geboorte. Echter, bij jodenfamilies was er opmerkbaar minder kindersterfte (omdat het bij hun wel gebruikelijk is om handen grondig te wassen). Dat vonden veel middeleeuwers nogal verdacht. Waarom stierven hun kinderen in grote getale en bleven de joodse babies min of meer ongedeerd?

Verder: de joden zijn een nogal gesloten volk. 'Wie weet wat voor complotten ze tegen de mensheid smeden in hun geslotenheid?' En verder was men ook zeer afgunstig jegens de joden: de joden dreven handel in de succesvolle takken en waren rijk. De joden waren ook bankiers, dus als je ergens nog en schuld had bij iemand, dan was het meestal een jood.

Je begrijpt: joden hadden een niet zo goed imago in de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik las net in een boek wat de reden was
en dat is hetzelfde als jou antwoord
+10 dus

Andere antwoorden (8)

Handig toch, zo'n zondebok? Levert gelijk een boel stemmen op in een democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk niet zo bedoeld (hoop ik), maar niet handig uitgedrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kernachtig gezegd. Plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeerde slechts iets kort en krachtig te zeggen en daarbij ook nog een vleugje humor te bewaren. Helaas kan niet iedereen dat waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen snappen zoiets gewoon niet. Die denken dat je meent dat het goed is om een zondebok te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Horlepiep: ga eens wat meer in tegen mensen met een overtuiging zonder onderbouwing, dan krijg je die minnen vanzelf wel :P
Voornamelijk afgunst. Joden hoorden in het vooroorlogse Duitsland bij de rijkere burgers. In een tijd dat er steeds meer armoede was waren zij een makkelijk doelwit voor Adolf Hitler. Wat Hitler zelf tegen de joden had is weer een ander verhaal, bij hem was het een afschuwelijk superioriteitsgevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joodse mensen zijn over het algemeen erg kundig en vaardig op bepaalde gebieden. Er zijn behoorlijk wat prominente mensen op het gebied van 'wetenschap', 'zakelijk ondernemen', 'kunstzinnig gebied' of die op andere disciplines succesvol zijn gebleken en tevens een joodse achtergrond blijken te hebben.

Kortom, vanwege de onderdrukking die zij reeds ondervonden in vroegere tijden (voor de jaartelling van Christus), werden deze mensen gedwongen om te excelleren in hun vak, waarmee ze zich in staat stelden te kunnen overleven tijdens de onderdrukking.

Zodra het tij tegen zat (economische recessie), gingen mensen die minder handig waren, een zondebok zoeken. Daarom kwamen ze uit bij de mensen die toevallig net iets handiger waren. En dat waren vaak Joden. Dit is dus een kwestie die zich voordoet zodra rechtse partijen aan de macht komen (ongeveer om de acht tot tien jaar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/haat-anti-semiet-joden.71041

http://www.goeievraag.nl/vraag/vroegere-tijden-haat-joden-ontstaan.44570

Van oorsprong is dat de schuld van de christenen die de joden er de schuld van gaven dat jezus werd vermoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben altijd de neiging om als er iets fout gaat de schuld buiten zichzelf te zoeken, men geeft de schuld liever aan omstandigheden of aan anderen.
Elke groep die geen deel uitmaakt van de grote massa loopt de kans hiervan het slachtoffer te worden.
In en voor de WOII maakten de Nazi's de Joden er verdacht van van allerlei misstanden in de maatschappij de oorzaak te zijn en veel mensen vonden het maar al te gemakkelijk om hun tekortkomingen op de Joden af te schuiven.
In de Middeleeuwen was het de Joden verboden om aan allerlei ambachten deel te nemen en noodgedwongen hadden de Joden zich toegelegd op handel en geldzaken en vaak met succes wat de afgunst vergrootte.
Zo kon het dus gebeuren dat veel mensen schulden hadden bij Joodse banken of andere geldschieters; allemaal oorzaken waarom Joden toch al niet populair waren (ook buiten Duitsland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
joden werden door veel (niet alle) christelijke gemeenschappen verantwoordelijk gehouden voor de dood van christus. om die reden vertrouwde men ze niet, als het ging om werkzaamheden als het verbouwen en verwerken van voedsel. in de middeleeuwen konden ze bovendien geen lid worden van de bijzonder machtige gilden, zodat het uitoefenen van een ambacht vrijwel uitgesloten was. wat overbleef voor veel ondernemende joden, was de handel. (goederen, geld en andere waardevolle zaken zoals diamanten). een selecte groep werd daardoor rijk en machtig en dat wekte weer wantrouwen en vooral ook afgunst. het leidde tot een diepgewortelde haat, die tot op heden nog voortduurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De joden zijn door de eeuwen heen vervolgd en onderdrukt. Het is het volk zonder land. Na de tweede wereld oorlog hebben de engelsen de staat israel gesticht.
Het joodse volk is altijd al overal van beschuldig. Nu ook weer
13 jaar geleden
een redeliijk geslotengemeenschap is onbekend, dus eng. Je weet noooit wat ze zouden kunnen doen, Hun reinigingsvoorschriften zorgden al voor hygiene in een tijd dat niemand dat woord nog kende. Maar daardoor waren ze wel minder vatbaar voor besmettelijke ziektes, wat nogal onnatuurlijk overkwam op de rest van de bevolking.
Tel dat allemaal bij elkaar op + de redenen die anderen al gegeven hebben, en je hebt /had in de ogen van veel mensen genoeg redenen om zeer argwanend te zijn tegen joden, en ze maar gelijk van alles de schuld te geven