Waren alchemisten niet gewoon zeer arrogante mensen, die veel te absurde stellingen deden die ze vervolgens (logisch) niet konden bewijzen.

Afgezien van het feit dat ze vast veel mooie dingen hebben ontdekt, hoor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vergeet niet dat het idee dat je stellingen moet toetsen en daarbovenop het idee van falsificatie, nog vrij jong is. Wat voor ons vanzelfsprekend is moet ook ooit een keer zijn bedacht.
Ik kan me goed voorstellen dat een vroege wetenschapper een stelling verdedigde op een eenmalige waarneming.
Wij kunnen makkelijk zeggen dat een eenmalige waarneming er zo goed als geen is; het kan een zinsbegoocheling zijn of simpel een slechte waarneming.
Maar dat je fout kan waarnemen en hoe, moest toen nog wel ontdekt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik kan niet inzien waarom ze nou in het bijzonder arrogant zouden zijn geweest. Ze stelden hun leven in het teken van onderzoek. Tegenwoordig weten we dat je van lood geen goud kunt maken (alhoewel we dat nu wel kunnen), maar zij geloofden dat dit ooit zou gaan lukken met simpele middelen.
AWM
14 jaar geleden
De alchemisten waren de voorgangers van de huidige wetenschappers. Zij zullen lef of durf moeten hebben gehad om stellingen te doen. Of dat arrogant is, is maar de vraag. Of stellingen absurd zijn, is vaak alleen maar met onderzoek te bepalen. Stellingen die in eerste instantie absurd lijken, kunnen best 'waar' zijn.
Antoni
14 jaar geleden
Je moet het in de tijd zien. Ze brouwden van alles en nog wat en zijn in sommige opzichten de voorlopers van de moderne wetenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet buiten je grenzen durft te denken, dan kom je nergens. Iedereen is op zijn eigen terrein wel in meer of mindere mate een wetenschapper of alchemist.
Het is maar wat fijn dat we de eigenschappen hebben om zaken proberen uit te zoeken en verder te kijken dan onze neus lang is, anders waren heel veel zaken niet (uit)gevonden (de 'ronde' ipv platte aarde, een vliegtuig, internet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor hun tijd gaven ze bruikbare antwoorden denk ik, volgens de huidige maatstaven lijkt het nergens op idd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze waren hetzelfde als goudzoekers, popsterren, ondernemers, noem maar op. Ze probeerden rijk te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het falen van alchemisten heeft geleid tot de ontdekking van de wetten van behoud van energie. Toen deze eenmaal bekend waren hebben ze snel geleid tot ontdekkingen die leidden tot de industriële revolutie.

Oftewel, dankzij het aanmodderen van alchemisten leven wij in het genot van de hedendaagse technologieën als de computer, gemotoriseerd vervoer, e.d.

Zoals wel vaker in de wetenschap: een negatief resultaat is ook een resultaat.