Wat is/was een vrijmetselaar?

Wie kan me nou eens duidelijk uitleggen wat een vrijmetselaar is/was? Waarom die zo genoemd werd en wat ie dagelijks deed? Wikipedia bied geen gewenst antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

Ik ken toevallig iemand die mij laatst vertelde dat hij/zij was toegetreden tot de vrijmetselaars. Hij/zij vertrouwt mij volledig, ik noem dan ook geen namen. Omdat ik ook niet zo op de hoogte was van wat het inhield heb ik ernaar gevraagd. Veel heeft hij/zij niet losgelaten.
Wat voor mij duidelijk is, is dat het een clubje is waar gepraat wordt over van alles en nog wat, een beetje filosofisch denk ik wel, alles werkt volgens regels, bv de kleding die gedragen wordt is voorgeschreven, je komt er niet in je spijkerbroek in.
Om lid te worden moest hij/zij verschillende tests doen en vele vragen beantwoorden. Het was een heel ritueel. Een van de zaken die hij/zij moeilijk vond was het feit dat hij/zij dit zonder medeweten van anderen wilde doen, maar hem/haar wel om referenties werd gevraagd. Gelukkig bleek hierover te praten.

Naar mijn mening is het niet veel anders dan een gemeenschap, een vrienden- of kennissenclubje, iets waar je bij mag horen als je je naar hun regels gedraagt en volgens hen erbij past. Niks voor mij, ik ben liever vrij (hm, eigenlijk is de naam VRIJ-metselaar dan toch wat vreemd) en bepaal zelf wat ik doe en hoe ik me gedraag. Voor de persoon waarover ik het had is het echter naar mijn mening de juiste keuze. Hij/zij voelt zich daar zeker op zijn/haar gemak. Sommige mensen hebben die structuur nodig, omdat ze die niet hebben vanuit zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een groep mannen die allerlei wereldse zaken bespreekt en daar naar de buitenwereld niets over loslaat. Dat voedt het mysterie omtrent de vrijmetselaardij.

Toegevoegd op 30-04-2009 23:13:22
Sorry, vrijmetselarij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien helpen de links op wikipedia wel? Zoals bijvoorbeeld www.vrijmetselarij.nl
Antoni
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij

Toch staat alles wat je vraagt eigenlijk wel in dit artikel beschreven.

Dat het ooit met steenhouwers is begonnen, die zich organiseerden in gilden en bouwersgroepen. Daar zal het woord metselarij wel vandaan gekomen zijn.

Ze hielden vergaderingen en discussiegroepen. Later is dit allemaal uitgegroeid tot wat het werd en nu is. Een min of meer geheime organisatie waar men eerst lid van dient te zijn om er van deel te mogen uitmaken.

Met name is het gericht op het verwerven van geestelijke kennis. Voor de rest verwijs ik je naar het artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken persoonlijk een paar vrijmetselaars : zelf zullen ze dat nooit bekennen. De meeste doen dat om tot een filosofisch club te behoren en omdat de loge heel solidair is met elkaar. Ze helpen elkaar in het zakenleven en in de politiek. De toetredingsrituelen zijn wel vrij mysterieus , een uur afzondering in het donker, een zelfbekentenis enz enz. Ik schat dat de helft werjkelijk de intentie heeft op een hoger intellectueel te komen, de andere helft uit opportunistische bewegingen. (carrière, onderlinge steun voor promoties op allerlei niveau's) Van oudsher waren logemensen papevreters en hevige tegenstanders van de opus dei adepten. Waar tot twintig jaar geleden een waas van mysterie hing rond beide socilogische groepen , is er nu aan massa aan informatie ,maar zeker meer over de loge dan over opus dei.Opus dei is door de film Da Vinci code is een slecht daglicht gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijmetselarij stamt uit de tijd dat ingenieurs en opgeleide opkwamen voor de lagere klasse. Dat hield in dat er met projecten (Bouw van kastelen en landhuizen) er door deze mensen voor een eerlijk loon en behandeling werd gezorgd. Het inleveren van eigen loon privilege’s en arbeidsomstandigheden behoorde hiertoe. Verschil bleef er uiteraard maar het betekende letterlijk dat bijv. zandkruiers of gravers meer loon kregen en aan een tafel konden eten. Als dit werd geweigerd waren het de vrijmetselaars die land en kasteel heren met verschillende middelen er van overtuigden er toch aan toe te geven omdat er anders geen kasteel of landhuis werd afgebouwd of de zwakheden werden bekendgemaakt aan rivaliserende kasteel heren. Het was en is een afzetting tegen het linkse maatschappelijke zelfverrijkings systeem voor mensen zonder hoge opleiding of functie. Het opkomen voor de samenleving dus!!! De zorg voor mens en omgeving en een solide structuur voor een beter bestaan voor iedereen was is en blijft een doel van de vrijmetselarij. Veel dictators en volksmoordenaars hebben tegenstand gehad van waarschijnlijk vrijmetselaars orde’s. Echter is een geheimhouding van de orde een must aangezien openbaring een bedreiging voor een orde en dus de samenleving zou zijn en is. Wellicht zouden bijv. Napoleon,Franco,en zelfs Hitler zonder dit hun heerschappij en onderdrukking voort hadden kunnen zetten waren het niet dat er inmenging was geweest van? Een orde zonder geloofsovertuiging of Links of Rechtse keuzes maar een onzelfzuchtige groep met een barmhartigheid voor de mensheid....