Waarom sleurden bevelhebbers vroeger soms hun ganse kunstcollectie mee?

Er zijn een aantal voorbeelden bekend van bevelhebbers die op het slagveld hebben en houden verloren, maar vooral belangrijke kunstschatten. Twee voorbeelden: Karel de Stoute (die gevederde hoed, ik denk dat vele van de toen buitgemaakte stukken nu liggen in een museum in Bern) en Napoleon. (men liet hem ontsnappen om de vele wagens met zijn fortuin te kunnen plunderen) Ook andere regeringsleiders of gekroonde hoofden sleurden geregeld alles mee. Maar waarom werden deze kunstschatten meegenomen naar het slagveld? Was men zo zeker van de overwinning zodat men kon pronken met de eigen grote welstand? Of vertrouwde men de achterblijvers niet?

2 jaar geleden
1.2K
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je een link of referentie naar de specifieke veldslagen?
ronron1212
2 jaar geleden
Denk eerder dat het de buit was die ze hadden verovert en die mee namen.
Thecis
2 jaar geleden
Het zou ook kunnen zijn dat er veel waardevolle spullen werden mee genomen zodat de manschappen konden zien dat er voldoende onderpand was om hen te betalen.
SentWierda
2 jaar geleden
Doorgaans woonden vroeger koningen en bevelhebbers tegelijkertijd op minstens twee plaatsen: het zomerpaleis in de zomer en het winterpaleis in de winter. En sjouwden ze steeds met veel spullen heen en weer.
Zoals nog niet zo lang geleden André Rieu die constant met honderd vrachtauto's heen en weer reed met decorstukken. Decorstukken in tweevoud zodat als de ene versie van het Weense paleis ergens staat, ver weg de andere versie wordt opgebouwd.

Antwoorden (1)

Ik heb geen bron kunnen vinden die jouw stelling bevestigt. Het zou ook niet handig zijn als bevelhebbers hun kunstschatten meesleepten. Waarschijnlijk bedoel je de luxe uitrusting en kostbaarheden die sommige bevelhebbers tijdens hun tocht meevoerden.
Zoals bij Karel de Stoute: een met parels versierde hoed, een pompeus zwaard, zijn gouden stoel en zijn diamanten. Daarnaast waren er veel waardevolle wandtapijten in het kamp. Coustain was een beroemde schilder die militaire vlaggen, vaandels en wimpels voor het hof ontwierp. Veel van zijn werk werd tijdens de Bourgondische Oorlogen door de Zwitsers buitgemaakt en als trofeeën, de zogenaamde Burgunderbeute, in hun thuisland tentoongesteld.
Interessante aanvulling Tinus1969: de Engelse wiki suggereert dat Karel de Stoute niet al zijn kunstschatten meenam, maar een aantal talismannen die geluk zouden moeten brengen; die waren makkelijk vervoerbaar.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
De Engelse wiki suggereert ook dat Karel de Stoute niet al zijn kunstschatten meenam, maar een aantal talismannen die geluk zouden moeten brengen; die waren makkelijk vervoerbaar. Wandkleden waren in die tijd vooral een manier om tenten of kamers te isoleren tegen wind en koude en waren dus logisch. Vergelijk het verder met een multimiljonair in een superjacht waarin ook een paar geliefde bezittingen liggen en hangen.
tinus1969
2 jaar geleden
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Grandson