Door wie is de Noorse politieke partij Jonas Arbeiderparteit opgericht?

Misschien zoek ik niet goed, maar ik kan de naam van de oprichter nergens vinden... Het gaat om de politieke partij Arbeiderparteit dat opgericht is in 21 augustus 1887

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De partij is opgericht door meerdere personen. Onder meer door Anders Andersen (22 oktober 1846 - 1 september 1931).
Als zagerijarbeider was Anders Andersen op 21 augustus 1887 medeoprichter van de partij in Barbu bij Arendal . Tijdens de oprichtingsvergadering werd hij gekozen tot de eerste voorzitter.
De Samhold-beweging nam het initiatief voor deze vergadering.
De Samholdbevegelsen was een organisatie die werd opgericht na de Arendal-crash in de herfst van 1886. De beweging bestond uit minstens drie arbeidersverenigingen en probeerde werklozen te helpen van wie het bedrijf failliet was gegaan.
SimonV