Hoe deden vrouwen hen menstruatie in de baroktijd?

Ze droegen allemaal een jurk, de vrouwen. Vrouwen droegen daarom in die tijd geen broeken. Nou ben ik ook benieuwd of ze toen ook wel toiletpapier toen hadden in die tijd daarvoor. Of hoe deden ze het?

3 jaar geleden
2.2K
Amadea
3 jaar geleden
Met katoenen lappen.
LeonardN
3 jaar geleden
Bedenk ook dat vrouwen in die tijd veel minder menstruatiebloedingen hadden omdat ze het grootste deel van hun vruchtbare leven zwanger waren of melk gaven. Wat ik zo snel lees is inderdaad lappen, maar ook pelzen. Of dat nu specifiek in de baroktijd was weet ik niet. "Nou ben ik ook benieuwd of ze toen ook wel toiletpapier toen hadden in die tijd daarvoor."
Toiletpapier zoals we dat nu kennen is een vrij recente uitvinding.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Toiletpapier#:~:text=Het%20eerste%20toiletpapier%20werd%20in,water%20of%20de%20handen%20gebruikt.
In 1857 werd in de Verenigde Staten het eerste machinaal geproduceerde toiletpapier verkocht door Joseph Gayetty, toen nog als losse vellen, gedrenkt in aloë vera en vooral bestemd voor mensen met aambeien....
Amadea
3 jaar geleden
Wel verwarrend dat de vraag eerst lijkt te gaan over wat vroeger in plaats van maandverband werd gebruikt, maar het vervolgens over toiletpapier gaat. Dat zijn twee verschillende zaken...

Antwoorden (2)

Er was angst, angst voor het onbekende. Vrouwen werden daarom verstopt in eenzame hutten zodat de mannen niet in aanraking zouden komen met kwade krachten. Het maandelijks terugkomen van de menstruatie werd niet opgemerkt omdat vrouwen zwanger waren, borstvoeding gaven vanaf pubertijd tot menopauze. De vrouwen beschermden zich met doeken of stukken dierenhuid.
Menstruatie was tot in de eerste helft van de twintigste eeuw een taboeonderwerp. Niet. alleen een menstruerend lichaam werd verborgen gehouden, ook wanneer meisjes niet. menstrueerden werd op kostscholen in de gaten gehouden of het lichaam niet te veel werd bloot. gegeven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Heb je de vraag ook gelezen? Ik heb niet het idee dat menstruatiehutten in de baroktijd werden gebruikt (althans in de regionen waarover men het heeft als men de baroktijd aanhaalt -vnl zuid/west-Europa dus 17de/18de eeuw-) https://nl.wikipedia.org/wiki/Barok_(stijlperiode).
In die tijd droegen de vrouwen lange rokken met "niets" er onder.
De onderbroekjes moesten nog worden uitgevonden.
Het bloed werd met doeken opgeveegd.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je bewering lijkt niet te kloppen.
https://www.quora.com/Did-women-wear-underwear-in-the-18th-century#:~:text=“,-https%3A%2F%2Flewigs&text=In%20the%201700s%20and%20before,just%20wore%20shifts%20as%20underwear.
Edraket
3 jaar geleden
@LeonardN
Dit geldt wellicht voor vrouwen uit rijke families.
De doorsnee Nederlander in die tijd was blij, dat hij geld genoeg had om in leven te blijven.
Laat staan om ondergoed te kopen. Rond de eerste wereldoorlog droegen de toen niet meer zo jonge heel vrouwen (zeg maar de oma's) nog geen ondergoed onder hun lange rokken omdat ze ze dit nooit gedaan hadden en het dus niet gewend waren.
catamiki
3 jaar geleden
Mijn oma vertelde me ooit dat de vrouwen in haar jonge tijd (rond 1900 en eerder) gewoon op het land stonden te werken in vrij lange rokken, met eventueel een lap tussen de benen. En bij gebrek daaraan, gewoon laten lopen !! Mijn oma leefde in een rijke boerenfamilie waar ze die vrouwen op het land heeft gekend en gezien. Zijzelf had wel een soort onderbroek voor die dagen, waarin dan de lap gelegd werd. Bij mijn oudtante had men ook geen toiletpapier en werden er oude kranten in rechte stukken gescheurd en aan een nagel bij de "plank" gehangen. (jaren 1950-1960) Ik spreek hier wel telkens over boerengemeenschappen.