wat zijn hagenpreken eigelijk?

eigelijk heb ik nooit goed gesnapt wat hagenpreken zijn? hebben jullie een antwoord?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Hagepreken (ook wel graspreken genoemd) zijn openbare predikaties van Protestanten (gereformeerden) in het vrije veld, vaak in de nabijheid van heggen. Speciaal in het jaar 1565/1566 - de Katholieke overheid stond machteloos.
De Protestanten wierpen hiermee alle geheimhouding van hun godsdienst af. Duizenden mensen stroomden toe.
De eerste hagepreken waren in juni 1566 in Antwerpen en Oudenaarde. In juli 1566 in Hoorn, Haarlem en Amsterdam.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Aan de oorsprong van de hagenpreken staat de kerkhervorming (Reformatie); de van de rooms-katholieke kerk afgescheiden christenen. In 1566 komt het tot de stichting van een Lutherse Kerk in de Nederlanden: op 2 september in Antwerpen waar veel Duitse kooplieden verbleven.
In juni van dat jaar werden In Antwerpen en in Oudenaarde al hagenpreken gehouden door Herman Moded. In juli volgden hagenpreken in Hoorn, Haarlem en Amsterdam door Jan Arentsz. Het waren vredelievende bijeenkomsten onder psalmgezang. Toen landvoogdes Margaretha van Parma plakkaten tegen de hagenpreken uitvaardigde, kwam men gewapend ter preek.
In 1567 ontstond een conflict tussen de Lutheranen (aanhangers van Luther) tegenoven de Calvinisten (aanhangers van Calvijn), omdat de Calvinisten zich weerbaarder tegenover het gezag opstelden dan de Lutheranen. Veel Lutheranen uit de zuidelijke Nederlanden vluchtten naar het noorden, vooral naar Amsterdam. Tussen Lutheranen en Calvinisten is het eeuwenlang niet meer goedgekomen.
Bron: Welke Kerk is dat? door dr. R.M. Nepveu. Uitg. Z&K, Ede/Antwerpen.
Toegevoegd op 19 april 2021 12:03: tekst
3 jaar geleden
Een hagenpreek is een prediking in de buitenlucht. Wanneer deze term gebruikt wordt gaat het meestal om de godsdienstige bijeenkomsten die in de begintijd van de reformatie door calvinisten georganiseerd werden. Tijdens hagenpreken zetten de gelovigen zich af tegen de katholieke leer en riep men op tot een zuivering van de kerk.
Als eerste hagenpreek in de Noordelijke Nederlanden wordt soms 30 juni 1566 genoemd. Tijdens deze bijeenkomst richtte schoenmaker en prediker Adriaan Jeroensz Obryg bij Slobberduin, op het Zeeuwse eiland Walcheren, het woord tot zo’n driehonderd gelovigen.
Tegen hagenpredikers werd streng opgetreden. Predikers liepen het risico opgehangen te worden en konden al hun bezittingen verliezen. Ook toehoorders waren niet veilig en liepen de kans verbannen te worden. Het werd bovendien interessant gemaakt om hagenpredikers te verraden. De opbrengst van hun in beslag genomen goederen kwam namelijk bij de aangevers terecht.
Veel hagenpreken trokken, ondanks het feit dat ze snel georganiseerd moesten worden, vaak grote aantallen bezoekers, soms zelfs enkele duizenden. Sommigen bezochten de preken uit overtuiging, anderen uit nieuwsgierigheid. Tijdens de oplopen ging het de aanwezigen echter niet altijd alleen om het geloof of de geloofsvervolgingen. Ook andere ongenoegens kwamen naar boven, zoals de slechte economische omstandigheden. Als gevolg van misoogsten waren de prijzen voor de eerste levensbehoeften in deze jaren bijvoorbeeld flink gestegen.
Ook na de Afscheiding in 1834, waarbij veel gereformeerden de Nederlandse Hervormde Kerk verlieten en eigen gemeenten oprichtten, werden er verschillende predikingen in de open lucht gehouden die werden aangemerkt als hagenpreken.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
bedankt he!
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Mijn waardering voor het antwoord.
Ik heb een vraag: waren het wel de calvinisten, zoals in de derde regel staat? Voor zover ik kan nagaan waren het de lutheranen - althans in Vlaanderen.
SimonV
3 jaar geleden
Het waren ook calvinisten. Het verschijnsel hagenpreek was van Franse, Hugenootse origine. De hagenpreken verspreidden zich noord- en oostwaarts vanuit West- en het huidige Frans-Vlaanderen, waar het calvinisme grote aanvang had verworven.
https://g-geschiedenis.eu/2016/09/01/de-hagenpreken/
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Klinkt plausibel.
Daar tegenover staat dat in Vlaanderen de oorsprong lijkt te liggen bij Duitse kooplieden, dus Lutheranen. En dat uiteindelijk die Duitse kooplieden en andere Vlamingen massaal naar noord-Nederland zijn gevlucht, vooral naar Amsterdam - en dat in Amsterdam de Lutherse Kerk tot grote bloei kwam.