Kunnen archeologen oude virussen opgraven?

Op tv zie ik weleens van die archeologen die naar oude schatten graven. Laatst was er weer zo'n programma waarbij onderzoekers zich in het oude Egypte bevonden. Wat vinden die archeologen allemaal? Is het bijvoorbeeld denkbaar dat ze ook oude ziektes kunnen opgraven en opnieuw kunnen verspreiden?

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ja. Archeologen vinden vaak resten van virussen terug in botten die bij opgravingen worden gevonden. Nature Magazine maakte in 2018 melding van een internationaal onderzoek naar virussen bij gewervelde dieren. Vooral in de fossielen van vissen kwamen de onderzoekers veel virussen tegen die lijken op de virussen van nu. Zo werden er resten van virussen gevonden die lijken op het influenzavirus, het virus dat vandaag de dag nog altijd griep veroorzaakt.
Virussen en bacteriën blijken in ijs te kunnen overleven. Mensen en dieren worden al eeuwen in permafrost begraven. Ook mensen die stierven aan pokken en de builenpest.
Het is niet uitgesloten dat als deze mensen opgegraven zouden worden, het virus opnieuw opduikt.
Of als gevolg van het smelten van permafrost kunnen dodelijke infecties uit de 18e en 19e eeuw terugkomen.
Archeologen waarschuwen dat er dus een kans is dat oude virussen door de opwarming van de aarde weer de kop op zouden kunnen steken. Hoe groot die kans is, is echter nog niet te zeggen.
.
In 2016 kwam in een verre uithoek van de Siberische toendra een 12-jarige jongen om het leven en ten minste twintig mensen moesten naar het ziekenhuis nadat ze waren geïnfecteerd door miltvuur (een bacteriële infectie). De THEORIE luidt dat meer dan 75 jaar geleden een rendier met antrax geïnfecteerd raakte, stierf en zijn bevroren karkas kwam vast te zitten onder een laag bevroren grond. Daar bleef het tot een hittegolf in de zomer van 2016 de permafrost ontdooide.
Zo kwam het rendierkarkas weer vrij, waardoor de infectieziekte in het nabijgelegen water en in de grond terecht kon komen. Meer dan 2.000 rendieren die vlakbij stonden te grazen werden geïnfecteerd met de ziekte, wat weer leidde tot de infectie van een klein aantal mensen.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
+, als het kon.