Waarom is het AmsteRdam en niet AmsteLdam?

Aan de Amstel, zou je denken: Amsteldam. Waarom heeft men er uiteindelijk Amster van gemaakt?

6.2K
Amadea
3 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/174373/amsterdam-zn-naam/

Antwoorden (2)

De "R" in Amsterdam komt voort uit uit de tweede naamval. De "R" in de tweede naamval van de Nederlandse taal geeft aan dat iets van iets of iemand is. Deze "R" zie je ook in de naam Rotterdam. Deze stat is genoemd naar de dam in de rivier de Rotte. Rotterdam betekent dus eigenlijk "Dam van de Rotte".
De rivier de Amstel heette vroeger de Amestelle. Daarin werd een dam aangelegd, de AmestelleR-dam. In de loop der tijd is de naam, door slordigheid of gewoon door de snelheid van de spreektaal, ingekort tot Amsterdam. Dus de R is blijven staan, maar het laatste deel van de naam van de rivier is weggevallen.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Goed antwoord. Alleen jammer van de bron: er zijn toch echt betere en betrouwbaarder overkomende bronnen te bedenken bij etymologische namen dan SBS. SBS is niet een bron, maar een doorgeefluik.
Bron: Woordenboek der Noord- en Zuid-Nederlandse plaatsnamen door dr. J. de Vries,..
De oudste benaming voor de plek waar nu Amsterdam ligt is: Amestelle.
Ame is een oeroude riviernaam, meestal als Ama gespeld. (Ama betekent: natuurlijke waterloop. Ame komt ook voor in de naam Ameland. Ame is hetzelfde als Eem.)
Stelle is: plaats aan de rivier.
Dus: Amestelle.
Er moest een dam in de rivier worden aangelegd ter hoogte van deze plaats om tolrechten af te dwingen. Dat werd de Amestellerdam. Later verkort tot Amsterdam,
Bron: Woordenboek der Noord- en Zuid-Nederlandse plaatsnamen door dr. J. de Vries.